The regional growth and unemployment effects of Engineering & Technology and Economics education in Poland
Authors:
- Joanna Żyra
Abstract
Using annual time series for the period 2000-2019, this article analyses educational effects of the Engineering & Technology and Economics fields of study for Poland. It was found that the long-term education effects (in levels) are in favour of the former, both in terms of regional output growth and reduction in the number of unemployed. The short-term effects (in the first indicated differences) on both regional growth and unemployment are negative, regardless of the field of study. As both fields of study have unfavourable growth effects in the first differences, it indicates insufficient quality of investments in the human capital.
- Record ID
- CUT8a5754077dbf42d8950f3233ef80ce55
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Oddziaływanie edukacji technicznej i ekonomicznej na wzrost regionalny i bezrobocie w Polsce
- Journal series
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu, ISSN 1899-3192, e-ISSN 2392-0041, [0324-8445]
- Issue year
- 2022
- Vol
- 66
- No
- 4
- Pages
- 186-198
- Other elements of collation
- tab.; wykr.; Bibliografia (na s.) - 197-198; Oznaczenie streszczenia - Abstr., Streszcz.; Numeracja w czasopiśmie - vol. 66, nr 4
- Keywords in Polish
- edukacja wyższa, kierunki studiowania, wzrost regionalny, stopa bezrobocia, Polska
- Keywords in English
- higher education, fields of study, regional growth, unemployment rate, Poland
- Abstract in Polish
- Wykorzystując roczne dane z lat 2000-2019, poddano analizie efekty studiów na kierunkach technicznych i ekonomicznych dla Polski. Okazało się, że długookresowe efekty edukacyjne (w poziomie) są lepsze dla kierunków technicznych jako czynnik wzrostu regionalnego produktu oraz zmniejszenia liczby osób bezrobotnych. Oddziaływanie krótkookresowe (w pierwszych różnicach) na wzrost regionalny i bezrobocie jest negatywne, niezależnie od kierunku studiów. Ponieważ studiowanie na obu kierunkach ma niekorzystne efekty dla zmiennej edukacyjnej w pierwszych różnicach, to może świadczyć o niewystarczającej jakości inwestycji w zasoby kapitału ludzkiego.
- DOI
- DOI:10.15611/pn.2022.4.13 Opening in a new tab
- URL
- https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/156833/edition/118519 Opening in a new tab
- Language
- eng (en) English
- License
- Score (nominal)
- 40
- Score source
- journalList
- Score
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT8a5754077dbf42d8950f3233ef80ce55/
- URN
urn:pkr-prod:CUT8a5754077dbf42d8950f3233ef80ce55
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.