Wykorzystanie mediów społecznościowych do promocji otwartości w badaniach naukowych na przykładzie Biblioteki Politechniki Gdańskiej
Authors:
- Katarzyna Dudek
Abstract
Social media are a way to effectively promote library resources and services in today's digital world. They also provide an underrated opportunity for communication among scientists, librarians, and readers. Academic libraries can actively engage in the process of disseminating scientific achievements by undertaking various activities and using services such as: Facebook, Twitter, Instagram, or YouTube. In the case of the Bridge of Data project and the Bridge of Knowledge platform, social media are an additional but significant tool supporting and motivating scientists to popularize their scientific achievements and research by open access dissemination of scientific output. A good example of that kind of promotion is the @BridgeofData Twitter account established in 2019. Its main purpose was to promote and popularize the Bridge of Knowledge plat-form and data research. The article presents the development of a strategy with respect to activities promoting openness in scientific research using the social media (promoted content, recipients, usage statistics) and attempts to analyze the information flow model management for the Gdańsk University of Technology Library Twitter and Facebook accounts.
- Record ID
- CUT8293250b8d924b9cb083324ab655c738
- Publication categories
- ; ;
- Author
- Other language title versions
- The use of social media for promoting open research at the Gdańsk University of Technology Library
- Pages
- 106-121
- Other elements of collation
- fot.; wykr.; Bibliografia (na s.) - 119-121; Oznaczenie streszczenia - Abstr. pol., ang.
- Book
- Korycińska Paloma Paloma Korycińska (eds.): Horyzonty Informacji 3 : Otwarta Nauka, 2021, Kraków, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Uniwersytet Jagielloński. Biblioteka Jagiellońska, ISBN 978-83-67127-00-4
- Keywords in Polish
- badania naukowe, biblioteka akademicka, działania promocyjne, media społecznościowe, otwarta nauka
- Keywords in English
- academic library, open science, promotion strategies, research, social media
- Abstract in Polish
- Media społecznościowe są niedocenianym kanałem skutecznej promocji zasobów i usług bibliotecznych oraz komunikacji między naukowcami, bibliotekarzami a czytelnikami. Biblioteka akademicka może aktywnie angażować się w proces upowszechniania dorobku naukowego uczelni, podejmując różnorakie działania marketingowe za pośrednictwem serwisów takich jak Facebook, Twitter, Instagram, YouTube. W przypadku projektu MOST Danych, w ramach którego na platformie MOST Wiedzy powstało repozytorium otwartych danych badawczych, media społecznościowe stanowią dodatkowe, choć istotne narzędzie wspomagające naukowców i motywujące ich do popularyzacji dorobku naukowego i upowszechniania badań publikowanych w otwartym dostępie. Przykładem aktywnej promocji nauki jest konto @BridgeofData, które zostało założone w 2019 roku na portalu społecznościowym Twitter w celu popularyzowania platformy MOST Wiedzy oraz danych badawczych – zarządzania nimi, wykorzystania ich i dzielenia się nimi na arenie krajowej oraz międzynarodowej. W artykule przedstawiono rozwój strategii działań promujących otwartość w badaniach naukowych za pomocą mediów społecznościowych (rodzaje promowanych treści, odbiorcy, statystyki użytkowania) oraz próbę analizy modelu zarządzania obiegiem informacji na oficjalnych kontach Twitter oraz Facebook Biblioteki Politechniki Gdańskiej.
- URL
- https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/284339 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- Score (nominal)
- 0
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT8293250b8d924b9cb083324ab655c738/
- URN
urn:pkr-prod:CUT8293250b8d924b9cb083324ab655c738
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.