Rekonstrukcja wypadku z udziałem pieszego. Nowa funkcjonalność programu V-SIM 5 w kontekście materiału dowodowego
Authors:
- Robert Janczur,
- Jolanta Zawałeń
Abstract
In the article was presented a new funcionality of the V-SIM 5.0 program in the scope of possibility of using it in the reconstruction of a traffic accident involving a pedestrian. This reconstruction requires more precise determining of a pedestrian position at the moment of impact by a vehicle than in the case of using empirical relationships between the longitudinal recoil or sliding distance of a pedestrian and the speed of striking. Attention was paid to the importance of revealing all traces on a vehicle and on pedestrian's clothes as well as to the use of specialist knowledge of legal experts in the field of medicine. The pedestrian model used in the V-SIM program and called "multibody", the parametrization of which includes i.e. the choice of placement and orientation of limbs as wellas the possibility of using actual silhouettes of 3D vehicles, has a fundamental influence on the simulation effect of strining a pedestrian and his or her post-impact reposition, In the example of a well-documented traffic incident involving a pedestrain, there were presented analyses of the mechanism of simulation process and the sensivity of simulation results, i.e. related to the specific instance of entry in the form of pedesrian position and location of his or her lower and upper limbs. In the summarym there were indicated the aspect of proper preparation if the simulation in the V-SIM 5.0 program leading to the acquisition of reliable results,
- Record ID
- CUTa2497b4d7ef94f8c8e39f197f3d02d09
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Reconstruction and analysis of an accident involving a pedestrian with the use of the V-SIM 5.0 program
- Journal series
- Kwartalnik Policyjny, ISSN 1898-1453
- Issue year
- 2022
- No
- 3
- Pages
- 3-11
- Other elements of collation
- rys.; Bibliografia (na s.) - 11; Bibliografia (liczba pozycji) - 4; Oznaczenie streszczenia - Streszcz. pol., ang.; Numeracja w czasopiśmie - Nr 3
- Substantive notes
- Artykuł w sekcji "Kryminalistyka"
- Keywords in Polish
- rekonstrukcja wypadku, potrącenie pieszego, V-SIM, obiekt wielobryłowy
- Keywords in English
- accident reconstruction, striking a pedestrian, V-SIM, multibody
- Abstract in Polish
- W artykule przedstawiono nową funkcjonalność programu V-SIM w wersji 5 w zakresie możliwości wykorzystania w rekonstrukcji wypadku drogowego z udziałem pieszego, która wymaga bardziej precyzyjnego ustalania pozycji osoby pieszej w chwili uderzenia przez pojazd niż w przypadku korzystania z empirycznych zależności łączących odrzut wzdłużny pieszego lub drogę sunięcia z prędkością potrącenia. Zwrócono uwagę na istotność ujawniania wszelkich śladów na pojeździe i na odzieży pieszego oraz wykorzystywania specjalistycznej wiedzy biegłych sądowych z zakresu medycyny. Na przykładzie dobrze udokumentowanego zdarzenia drogowego z udziałem pieszego przedstawiono analizę mechanizmu przebiegu symulacji oraz wrażliwości jej wyników m.in. na dane wejście w postaci pozycji osoby pieszej i usytuowania jej kończyn dolnych i górnych. W podsumowaniu zasygnalizowano aspekty prawidłowego przygotowania symulacji w programie V-SIM 5 prowadzące do uzyskania miarodajnych wyników.
- URL
- https://kwartalnik.csp.edu.pl/kp/ Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- Score (nominal)
- 5
- Score source
- journalList
- Score
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUTa2497b4d7ef94f8c8e39f197f3d02d09/
- URN
urn:pkr-prod:CUTa2497b4d7ef94f8c8e39f197f3d02d09
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.