Ocena wskaźnikowa węzłów przesiadkowych za pomocą metodyki AMPTI na przykładzie węzłów: Rondo Grunwaldzkie i Podgórze SKA w Krakowie. Część II
Authors:
- Adrian Baran,
- Zofia Bryniarska
Abstract
Interchange node is a place equipped with appropriate infrastructure enabling a change of means of transport. In a large city such as Krakow, it is practically impossible to travel by public transport without interchanges. Therefore, they are very important places due to the operating in the entire transport system. Part I presents the methodology of the AMPTI multi-faced indicator assessment. The AMPTI index assessment methodology was developed for the purpose of multi-faceted assessment of interchange nodes. The current version includes 10 quantitative indicators that allow for an extensive analysis of nodes. This methodology was used to evaluate two interchange nodes operating in Kraków, ie Rondo Grunwaldzkie and Podgórze SKA. The first integrates bus and tram transport, and the second integrates bus, tram and rail transport. Part I described also detailed characteristics of both nodes. In addition to the audit of interchanges (necessary for the index assessment), the results of measuring the number of passengers getting on and off at interchanges are presented. Part II (TMiR No. 7/2022) presents the results of a survey of passengers using the interchange to assess the convenience of the transition between the various stops at the interchange and the level of passenger information available and transfers connections that are made. The results were collated to see how a junction equipped with bus, tram and rail transport functions compared to a node that only integrates bus and tram transport.
- Record ID
- CUT0d781a22d79f47f5bfa477914623f16d
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Indicator evaluation of interchange nodes using the AMPTI methodology on the example of Rondo Grunwaldzkie and Podgórze SKA interchanges in Kraków – Parth II
- Journal series
- Transport Miejski i Regionalny, ISSN 1732-5153
- Issue year
- 2022
- Vol
- 41
- No
- 7
- Pages
- 21-28
- Other elements of collation
- rys.; tab.; wykr.; Bibliografia (na s.) - 28; Bibliografia (liczba pozycji) - 27; Oznaczenie streszczenia - Streszcz., Abstr. str. 2; Numeracja w czasopiśmie - R. 41, Nr 7
- Substantive notes
- Bibliografia wspólna dla cz. 1 i 2
- Keywords in Polish
- węzły przesiadkowe, ocena wskaźnikowa AMPTI, publiczny transport zbiorowy
- Keywords in English
- interchanges nodes, AMPTI indicator evaluation, public transport
- Abstract in Polish
- Węzłem przesiadkowym określa się miejsce wyposażone w odpowiednią infrastrukturę umożliwiającą zmianę środka transportu. W dużym mieście, takim jak Kraków, praktycznie nie jest możliwe wykonywanie podróży komunikacją miejską z pominięciem węzłów przesiadkowych. Są to bardzo istotne miejsca ze względu na funkcjonowanie całego systemu transportowego. W części I (TMiR nr 3/2022) przedstawiono metodykę wieloaspektowej oceny wskaźnikowej AMPTI. Aktualna wersja obejmuje 10 wskaźników ilościowych, które pozwalają na przeprowadzenie rozbudowanej analizy węzłów. Metodyka ta została wykorzystana do oceny dwóch węzłów przesiadkowych funkcjonujących w Krakowie, tj. Rondo Grunwaldzkie oraz Podgórze SKA. Pierwszy integruje komunikację autobusową i tramwajową, a drugi komunikację autobusową, tramwajową, ale także kolejową. W części I przedstawiono również szczegółową charakterystykę obu węzłów. Oprócz wykonania audytu węzłów (niezbędnego do oceny wskaźnikowej), przedstawiono także wyniki pomiarów liczby pasażerów wsiadających i wysiadających w węzłach. W części II przedstawiono wyniki ankiety wśród pasażerów korzystających z węzła, służącej ocenie wygody przejścia pomiędzy poszczególnymi przystankami w węźle oraz poziomu dostępnej informacji pasażerskiej oraz relacji dokonywanych przesiadek.. Przedstawiono również wyniki oceny obu węzłów metodą AMPTI. Wyniki zestawiono tak, aby sprawdzić jak funkcjonuje węzeł wyposażony w komunikację autobusową, tramwajową oraz kolejową w porównaniu z węzłem integrującym tylko komunikacją autobusową z tramwajową.
- URL
- https://tmir.sitk.org.pl/nr-7-2022-r/ Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 5
- Score source
- journalList
- Score
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT0d781a22d79f47f5bfa477914623f16d/
- URN
urn:pkr-prod:CUT0d781a22d79f47f5bfa477914623f16d
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.