Analiza stabilności lokomotywy EP09 – prędkość krytyczna pojazdu
Authors:
- Karol Bryk,
- Marek Dudzik,
- Jakub Inglot,
- Wiesław Jakubas
Abstract
The idea of the research was analysis selected mechanical preferences of the locomotive EP09. As the main objective of article was chosen analysis of the stability of the locomotive EP09 by define the critical speed of the vehicle. With this and in view in this publication was described how the calculative model was built, what parameters and assumptions were taken to simulate and presented the final results on the basis of which identified the critical speed of the vehicle. In order to simulation results were as much as possible the same as the real results, to create simulation models locomotive and trolley, there have been used information and the research results obtained from the Institute of Rail Vehicles Tabor in Poznan. Most of the calculations has been made in the computer software SIMPLE. As a result of the simulation and analysis of the results was defined the critical speed of locomotive EP09, at which the vehicle loses stability movement.
- Record ID
- CUTf34b218f9b74470489f20c6b9fb7a8dd
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Analysis of EP09 locomotive stability - critical vehicle speed
- Journal series
- TTS Technika Transportu Szynowego, ISSN 1232-3829
- Issue year
- 2020
- Vol
- 27
- No
- 7-8 (310)
- Pages
- 67-72
- Other elements of collation
- rys.; tab.; wykr.; Bibliografia (na s.) - 72; Bibliografia (liczba pozycji) - 11; Oznaczenie streszczenia - Streszcz. pol., ang.; Numeracja w czasopiśmie - R. 27, Nr 7-8 (310)
- Substantive notes
- Sekcja: Badania
- Keywords in Polish
- lokomotywa EP09, stabilność, analiza stabilności, prędkość krytyczna
- Keywords in English
- locomotive EP09, stability, stability analysis, critical speed
- Abstract in Polish
- Ideą pracy badawczej była analiza wybranych właściwości mechanicznych lokomotywy EP09. Za główny cel artykułu obrano analizę stabilności lokomotywy EP09, poprzez określenie prędkości krytycznej pojazdu. W tym celu w powyższej publikacji opisano w jaki sposób został zamodelowany układ obliczeniowy, jakie parametry i założenia zostały przyjęte do przeprowadzenia symulacji oraz zaprezentowano końcowe wyniki na podstawie których określono prędkość krytyczną pojazdu. Aby wyniki symulacji były w jak największym stopniu tożsame z wynikami rzeczywistymi, do stworzenia modelów symulacyjnych lokomotywy oraz wózka wykorzystano materiały i wyniki badań uzyskane z Instytutu Pojazdów Szynowych Tabor w Poznaniu. Większość obliczeń została wykonana w programie SIMPAK. W wyniku przeprowadzonej symulacji i analizy uzyskanych wyników określona została prędkość krytyczna lokomotywy EP09, przy której pojazd traci stabilność ruchu.
- URL
- https://bibliotekanauki.pl/articles/251846 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- Score (nominal)
- 5
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUTf34b218f9b74470489f20c6b9fb7a8dd/
- URN
urn:pkr-prod:CUTf34b218f9b74470489f20c6b9fb7a8dd
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.