Praktyczne aspekty stosowania zasad ochrony środowiska przed drganiami w procesie przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych
Authors:
- Krzysztof Stypuła
Abstract
Both in the case of reconstruction (modernization) of existing railway lines and construction of new ones - it is necessary to take into account the impact of these investments on the environment. One of such infl uences are vibrations caused by train passing. Vibrations transmitted to the building through the ground have an impact on: the construction of the buildings, the people staying in them and the vibration-sensitive devices if they are in the building. These receipts are not always suffi ciently included in environmental documents. This issue often raises a number of doubts. The paper presents the basis for the assessment of the vibration eff ects mentioned above. Then the following is presented: an algorithm to take into account these infl uences at the stage of preparation and design and implementation of railway investments, the problem of determining the extent of zones of dynamic impact from the operation of the railway line, indications regarding the typing of representative buildings, rules for performing pre-realization tests of the impact of vibrations on representative buildings and on people in these buildings (dynamic background measurements) and the principles of post-implementation measurements, the problem of forecasting the impact of vibrations on representative buildings and on people in these buildings. It also presents some remarks about problems of protection of neighboring buildings against vibrations from construction works related to the implementation of investments.
- Record ID
- CUT52824ef9b6eb43a893faeb156fdd0c46
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Practical aspects of applying the principles of environmental protection against vibrations in the process of preparation and implementation of railway investments
- Journal series
- Przegląd Komunikacyjny, ISSN 0033-2232
- Issue year
- 2019
- Vol
- 74
- No
- 8
- Pages
- 2-7
- Other elements of collation
- fot.; rys.; schem.; tab.; wykr.; Bibliografia (na s.) - 7; Bibliografia (liczba pozycji) - 4; Oznaczenie streszczenia - Streszcz., Abstr.; Numeracja w czasopiśmie - R. 74, 8
- Substantive notes
- Tyt. num.: Infrastruktura kolejowa i lotniskowa
- Keywords in Polish
- ochrona środowiska, drgania, inwestycje kolejowe
- Keywords in English
- environmental protection, vibrations, railway investments
- Abstract in Polish
- Zarówno w przypadku przebudowy (modernizacji) istniejących linii kolejowych, jak i budowy nowych - należy uwzględnić wpływ tych inwestycji na środowisko. Jednym z takich wpływów są wibracje spowodowane przechodzeniem pociągu. Drgania przenoszone na budynek przez grunt mają wpływ na: budynki, ludzi przebywających w nich i urządzenia wrażliwe na wibracje. Wpływy te nie zawsze są wystarczająco uwzględnione w dokumentach środowiskowych. Ta kwestia często budzi wiele wątpliwości. W pracy przedstawiono podstawy oceny wyżej wymienionych efektów drgań. Następnie przedstawiono: algorytm uwzględniający te wpływy na etapie przygotowania i projektowania i realizacji inwestycji kolejowych, problem określenia zasięgu stref dynamicznego oddziaływania z eksploatacji linii kolejowej, wskazania dotyczące typowania budynków reprezentatywnych, zasady wykonywania testów przedwdrożeniowych wpływu drgań na reprezentatywne budynki i na ludzi w tych budynkach (dynamiczne pomiary tła) oraz zasady pomiarów powdrożeniowych, problem prognozowania wpływu drgań na reprezentatywne budynki i na ludziach w tych budynkach. Przedstawiono również uwagi dotyczące problemów ochrony sąsiednich budynków przed wibracjami w związku z robotami budowlanymi związanymi z realizacją inwestycji.
- URL
- http://www.transportation.overview.pwr.edu.pl/2019-pl/ Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- Score (nominal)
- 20
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT52824ef9b6eb43a893faeb156fdd0c46/
- URN
urn:pkr-prod:CUT52824ef9b6eb43a893faeb156fdd0c46
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.