Znaczenie architektury dwudziestolecia międzywojennego w dziele edukacji narodu – na przykładzie budowy publicznej szkoły powszechnej w Gliniku Mariampolskim
Authors:
- Jarosław Huebner
Abstract
Research on the school building in Glinik, taking into account the surroundings – the place of the school as an institution in the community, is valuable material for the formulation of subjective conclusions about the importance and rank of architecture as an educational tool. The first part presents the historical background, which takes into account the development of industry in the local oil basin and mentions the creators of the mining industry. The following parts describe the school in Glinik Mariampolski and its urban context. The summary includes conclusions drawn from historical experience. The state can exist when the policy is formed for the implementation of the long-term goals, distant in time. The close connection of the idea of continuing the existence of the state with the construction of objects serving the educational work is a phenomenon of interest not only to the historians of education, but also to the researchers of architecture. Trying to understand the architecture of the 20th century schools, it is most important to carefully examine the time of construction (types of materials and construction techniques characteristic of the time of construction), local traditions, the influence of the interior on the outside and hidden symbolism. The foundation of the school is connected with the years of developing Poland, with particular emphasis on the reconstruction of resources destroyed during the First World War. Investments in education are the best attempt to check the functioning of the local community. Therefore, to understand the role of architecture in the work of national education, it is necessary to know the history of people deciding about the life of societies. The great significance of the architecture of schools is a testament – a heritage which requires us to develop Poland as it was done in the Second Polish Republic. The effectiveness and momentum of those times is worth repeating. The popularisation of knowledge about the historical values of material culture – which includes architecture – should be an obligatory element of the education strategy of future generations.
- Record ID
- CUT7cefb05065e24208ae95a8239d5d02be
- Publication type
- Publication categories
- ; ;
- Author
- Other language title versions
- The significance of the architecture in the interwar period in the work of educating the nation – on the example of the construction of a public elementary school in Glinik Mariampolski
- Pages
- 9-37
- Other elements of collation
- il.; Bibliografia (na s.) - 37; Oznaczenie streszczenia - Streszcz., Abstr.
- Book
- Motak Maciej Maciej Motak (eds.): Studia nad architekturą i urbanistyką Polski międzywojennej. T. 5, Architektura dla edukacji, wypoczynku i higieny w Małopolsce, Architektura i Urbanistyka, 2021, Kraków, Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki, Wydaw. PK, 107 p., ISBN 978-83-66531-86-4 (online)
- Keywords in Polish
- szkoła, kontynuacja, lokalna społeczność, przemysł naftowy, architektura tradycyjna, symbol państwa
- Keywords in English
- school, continuation, local community, oil industry, traditional architecture, symbol of the state
- Abstract in Polish
- Badania budynku szkoły w Gliniku Mariampolskim, uwzględniające otoczenie – miejsce szkoły jako instytucji w społeczności, są wartościowym materiałem do sformułowania subiektywnych wniosków o randze architektury jako narzędzia edukacji. W pierwszej części przedstawione jest tło historyczne uwzględniające rozwój przemysłu na terenie lokalnego zagłębia naftowego, wymienieni zostali twórcy przemysłu wydobywczego. W kolejnych częściach została opisana szkoła w Gliniku Mariampolskim i jej kontekst urbanistyczny. Podsumowanie zawiera wnioski płynące z doświadczeń historycznych; państwo może istnieć, kiedy polityka jest formowana do realizacji celów długofalowych, odległych w czasie. Ścisłe powiązanie idei kontynuacji bytu państwa z budową obiektów służących pracy oświatowej to zjawisko interesujące badaczy architektury, a nie tylko historyków edukacji. Usiłując zrozumieć architekturę szkół dwudziestolecia, trzeba uważnie prześledzić: czas budowy (rodzaje materiałów i techniki budowlane charakterystyczne dla czasu powstania), tradycje lokalne, wpływ wnętrza na zewnętrze oraz ukrytą symbolikę. Powstanie szkoły w Gliniku to lata budowy państwa polskiego ze szczególnym naciskiem na odbudowę zasobów zniszczonych podczas I wojny światowej. Inwestycje w oświatę są najlepszą metodą na sprawdzenie funkcjonowania lokalnej społeczności. Dlatego do zrozumienia roli architektury w dziele edukacji narodowej konieczne jest poznanie historii ludzi decydujących o życiu społeczeństw. Wielkie znaczenie architektury szkół to testament-spuścizna nakazująca nam działać dla budowy Polski, tak jak to czyniono w II Rzeczpospolitej. Skuteczność i rozmach tamtych czasów są godne powtórzenia. Popularyzacja wiedzy o wartościach historycznych kultury materialnej, w tym architektury, powinna być obowiązkowym elementem strategii edukacji przyszłych pokoleń.
- URL
- https://power.pk.edu.pl/materialy-dydaktyczne/ Opening in a new tab
- Related project
- Programowanie doskonałości - PK XXI 2.0 Program Rozwoju Politechniki Krakowskiej na lata 2018-2022. . Project leader at PK: , ,
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- Score (nominal)
- 20
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT7cefb05065e24208ae95a8239d5d02be/
- URN
urn:pkr-prod:CUT7cefb05065e24208ae95a8239d5d02be
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.