Parametry hamowania pojazdów ciężarowych i autobusów w rekonstrukcji i analizie wypadków drogowych
Authors:
- Robert Janczur,
- Jolanta Zawałeń
Abstract
The article presents the results of extreme braking tests on a representative group of coaches, truck-tractors and trucks, with the time of increasing braking deceleration and the average full deceleration of braking MFDD. From the point of view of the reconstruction of road accidents, the adoption of these braking parameters is the most important, and their availability in the literature is negligible. The average full braking deceleration achieved by buses, truck-tractors and trucks with braking deceleration of a middle-class passenger car tested on the same road was also compared. In addition, exemplary simulations of extreme braking of such vehicles were performed in the V SIM program and attention was paid to several aspects that may increase the relia-bility of the simulation.
- Record ID
- CUT30b59bff8ec148f2a7af93da10cbf334
- Publication categories
- ; ;
- Author
- Other language title versions
- Braking parameters of trucks and buses in the reconstruction and analysis of road accidents
- Pages
- 105-120
- Other elements of collation
- il. (w tym kolor.); Bibliografia (na s.) - 119; Bibliografia (liczba pozycji) - 5; Oznaczenie streszczenia - Streszcz.
- Substantive notes
- Nr spec.
- Book
- Ciępka Piotr, Piotr Ciępka Wach Wojciech Wojciech Wach (eds.): XVII Konferencja Problemy Rekonstrukcji Wypadków Drogowych, Paragraf na Drodze. Prawne i kryminalistyczne problemy ruchu drogowego, 2021, Kraków, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Wydaw. Instytutu Ekspertyz Sądowych, ISBN 978-83-87425-58-6
- Keywords in Polish
- pojazd ciężarowy, autobus, hamowanie, czas narastania opóźnienia hamowania, średnie pełne opóźnienie hamowania, program V-SIM
- Keywords in English
- truck, bus, braking, time of increasing braking deceleration, average full deceleration of braking, V-SIM program
- Abstract in Polish
- W artykule przedstawiono wyniki badań ekstremalnego hamowania reprezentatywnej grupy autobusów, ciągników siodłowych i samochodów ciężarowych, z podaniem czasów narastania opóźnienia hamowania i średniego pełnego opóźnienia hamowa-nia MFDD. Z punktu widzenia rekonstrukcji zdarzeń drogowych, przyjęcie tych właśnie parametrów hamowania jest najistotniejsze, a dostępność ich w literaturze jest znikoma. Porównano także średnie pełne opóźnienia hamowania osiągane przez autobusy, ciągniki siodłowe i samochody ciężarowe z opóźnieniem hamowania samochodu osobowego średniej klasy, badanego na tej samej drodze. Ponadto wykonano przykładowe symulacje ekstremalnego hamowania takich pojazdów w pro-gramie V-SIM oraz zwrócono uwagę na kilka aspektów mogących zwiększyć miaro-dajność symulacji.
- Language
- pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 20
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT30b59bff8ec148f2a7af93da10cbf334/
- URN
urn:pkr-prod:CUT30b59bff8ec148f2a7af93da10cbf334
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.