Hamowanie przy dużych prędkościach jazdy. Drgania "judder"
Authors:
- Robert Janczur,
- Wiesław Pieniążek,
- Adam Kot,
- Jacek Sroka
Abstract
When car is braking with high initial velocity then the oscillations of braking torque can be induced, if medium intensity of braking is used (ABS system is not active). These oscillations are transferred to chassis elements e.g. suspension, steering system and car body also. The acoustic effects can also take place. These vibrations are known as „judder” and are partially described in literature. The main causes of these phenomena’s are a defects in brake disc geometry i.e. axial side face run-out and disc thickness varia-tions. These defects it can be observed in new state of brake discs and pads also and can be causes of clients complaints. In this paper the results of introductory experimental research are presented in graphical form in time domain. The oscillations of braking torque appear as variations of fluid pressure in hydraulic braking system which is feel on brake pedal. The qualitative analy-sis of obtained results was performed from active safety and drive comfort point of view. The following runs of oscillation in time function are shown: braking liquid pres-sure, braking torque, steering rod’s forces, steering wheel torque, longitudinal and lateral accelerations of front wheels. The quantitative analysis of problem will be object of separate paper.
- Record ID
- CUTe1790603ad484f5a9eca261bb681adba
- Publication categories
- ; ;
- Author
- Other language title versions
- Braking of the car during high velocity driving. Judder Vibrations
- Pages
- 97-104
- Other elements of collation
- il. (w tym kolor.); Bibliografia (na s.) - 103; Bibliografia (liczba pozycji) - 7; Oznaczenie streszczenia - Streszcz.
- Substantive notes
- Nr spec.
- Book
- Ciępka Piotr, Piotr Ciępka Wach Wojciech Wojciech Wach (eds.): XVII Konferencja Problemy Rekonstrukcji Wypadków Drogowych, Paragraf na Drodze. Prawne i kryminalistyczne problemy ruchu drogowego, 2021, Kraków, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Wydaw. Instytutu Ekspertyz Sądowych, ISBN 978-83-87425-58-6
- Keywords in Polish
- hamowanie na wprost, pulsacje momentu hamującego, drgania "judder", bezpieczeństwo czynne, komfort
- Keywords in English
- straight line braking, braking torque oscillations, judder vibrations, active safety, driving comfort
- Abstract in Polish
- Podczas hamowania przy dużych prędkościach, ze średnią intensywnością (układ ABS nie uaktywnia się), są wzbudzane pulsacje momentu hamującego, które przeno-szą się na zawieszenie kół, nadwozie i układ kierowniczy. Drgania te, znane w litera-turze światowej pod nazwa „judder”, są nieprzyjemnie odczuwane na kierownicy, pedale hamulca i często na nadwoziu. Niejednokrotnie występują przy tym wyraźne efekty akustyczne. Główną przyczyną takich pulsacji są odchyłki w geometrii tarcz hamulcowych, które istnieją nawet w stanie nowym. Występowanie opisanych zja-wisk może być powodem reklamacji u dealera i producenta pojazdu. W pracy pokazano wstępne wyniki badań eksperymentalnych opisanego wyżej ha-mowania, podczas jazdy na wprost. Przedstawiono graficznie przebiegi pulsacji mo-mentu hamującego powodujące pulsacje sił w drążkach kierowniczych, pulsacje momentu na kierownicy i zmiany ciśnienia w układzie hydraulicznym, odczuwalne na pedale hamulca. Przeprowadzono analizę jakościową wyników i skutków z punk-tu widzenia bezpieczeństwa czynnego, obciążeń układu zawieszenia i układu kierow-niczego oraz komfortu jazdy. Analiza ilościowa będzie wykonana w odrębnej pracy.
- Language
- pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 20
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUTe1790603ad484f5a9eca261bb681adba/
- URN
urn:pkr-prod:CUTe1790603ad484f5a9eca261bb681adba
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.