Model do szacowania trwałości elementów pojazdów z wykorzystaniem losowych oddziaływań na proces zużycia
Authors:
- Jakub Lewandowski,
- Stanisław Młynarski,
- Robert Pilch,
- Maksymilian Smolnik,
- Jan Szybka,
- Grzegorz Wiązania
Abstract
W opracowaniu przedstawiono model do szacowania trwałości elementów pojazdów z wykorzystaniem deterministycznego modelu procesu zużycia w połączeniu z probabilistycznymi modelami oddziaływań zewnętrznych. Na przykładzie okładzin ciernych hamulców tarczowych pojazdów szynowych opracowano symulacyjny model obliczeniowy, umożliwiający szacowanie ich trwałości i niezawodności przy uwzględnieniu istotnych czynników charakteryzujących proces eksploatacji. Problem badawczy dotyczy zidentyfikowania czynników o charakterze losowym, występujących w eksploatacji i wpływających na trwałość okładzin ciernych hamulców, a następnie określenia ich rozkładów prawdopodobieństwa i wykorzystania w modelu szacowania trwałości tych elementów przed ich eksploatacją. Opracowana metoda symulacyjna opiera się na wyznaczaniu przyrostów wartości zużycia okładziny ciernej w efekcie kolejnych hamowań o losowej długości. Otrzymywane wartości są sumowane aż do osiągnięcia granicy dopuszczalnego zużycia, co wyznacza trwałość elementu. Opracowany model symulacyjny umożliwia oszacowanie czasu jazdy, po którym okładzina cierna zużyje się do osiągnięcia granicznej grubości. Wielokrotne powtórzenie eksperymentu, na skutek losowego charakteru uwzględnionych czynników, pozwala na uzyskanie rozkładu czasu jazdy, po którym osiągana jest wartość graniczna zużycia okładziny ciernej. Na jego podstawie możliwe jest szacowanie prawdopodobieństwa z jakim okładzina osiągnie zużycie graniczne po określonej liczbie godzin jazdy. Wyniki modelowania mogą być wykorzystywane w kierowaniu eksploatacją w ramach planowania harmonogramów przeglądów technicznych, czasu wymiany zużywających się części, zapasów części wymiennych jak również oceny kosztów eksploatacji. Model obliczeniowy może być również zastosowany na etapie projektowania do prognozowania i kształtowania trwałości i niezawodności elementów nowych pojazdów. Jego wykorzystanie może stanowić wartościowe uzupełnienie badań laboratoryjnych i badań prototypów ograniczając ich koszty, a także wpływać na ekonomikę eksploatacji pojazdów.
- Record ID
- CUT9c8c1846a81045b4b8257b57a8cd8caa
- Publication type
- Publication categories
- ; ;
- Author
- Other language title versions
- A model for estimating the durability of vehicle elements using random effects on the wear process
- Pages
- 81-94
- Other elements of collation
- rys.; wykr.; Bibliografia (na s.) - 93; Bibliografia (liczba pozycji) - 18; Oznaczenie streszczenia - Streszcz., Abstr.
- Book
- Nowakowski Tomasz, Tomasz Nowakowski Rosiński Adam, Adam Rosiński Siergiejczyk Mirosław Mirosław Siergiejczyk (eds.): Problemy niezawodności systemów technicznych - teoria i zastosowania, 2021, Warszawa, Politechnika Warszawska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, ISBN 978-83-8156-225-6
- Keywords in Polish
- trwałość, symulacja, pojazdy szynowe
- Keywords in English
- durability, simulation, raił vehicles
- Language
- pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 20
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT9c8c1846a81045b4b8257b57a8cd8caa/
- URN
urn:pkr-prod:CUT9c8c1846a81045b4b8257b57a8cd8caa
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.