Concept of using the BIM technology to support the defect management process
Authors:
- S. Biel
Abstract
Hundreds or even thousands of defects can be found during the building acceptance, hence the need for solutions which will facilitate the defect management, including identification, costing and repair. The aim of the paper is to present the possible use of BIM to support the defect management process during the acceptance of apartments in multifamily residential buildings. The paper presents a concept of quality control support application called MWBIM (Map of Knowledge BIM) which will collect data about discovered construction defects, their recording and servicing with the BIM technology. MWBIM will run based on Building Information Modelling (BIM), Augmented Reality (AR), Case-Based Reasoning (CBR) and maps of knowledge. There are three phases in the operation of the application: preparatory phase (planning the order of acceptance meetings and elements to be checked), acceptance phase (data collection and assigning them to the building information model) and the reporting phase (reports generation, assigning defects to contractors, follow-up of repair status). The intended uses of the application are mainly personnel involved in the acceptance of apartments.
- Record ID
- CUT08a6e1ef92354cc59e3c933ecd6327b5
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Koncepcja wykorzystania technologii BIM do wspomagania procesu zarządzania usterkami
- Journal series
- Archives of Civil Engineering, ISSN 1230-2945, e-ISSN 2300-3103
- Issue year
- 2021
- Vol
- 67
- No
- 2
- Pages
- 209-229
- Other elements of collation
- rys.; schem.; Bibliografia (na s.) - 227-228; Bibliografia (liczba pozycji) - 30; Oznaczenie streszczenia - Abstr., Streszcz.; Numeracja w czasopiśmie - Vol. 67, Iss. 2
- Keywords in Polish
- building information modeling, augmented reality, case based reasoning, zarządzanie, usterki budowlane, zarządzanie usterkami, deweloper
- Keywords in English
- building information modelling, augmented reality, case-based reasoning, construction defects, defect management, developer
- Abstract in Polish
- Wprowadzenie: Jednym z etapów cyklu życia budynku jest jego budowa, której zwieńczeniem jest odbiór. Podczas odbioru budynków może być wykryte setki, a nawet tysiące usterek budowlanych, dlatego powstała potrzeba opracowania rozwiązań, które ułatwią zarządzanie nimi, w tym identyfikację, wycenę i naprawę. Celem artykułu jest prezentacja możliwości wykorzystania technologii BIM do wspomagania procesu zarządzania usterkami na etapie odbioru lokali mieszkalnych w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych. Detekcja usterek z wykorzystaniem MWBIM: Celem badań naukowych autora jest opracowanie aplikacji wspomagającej kontrolę jakości wykonanych robót budowlanych, która ma służyć zbieraniu danych o wykrytych usterkach budowlanych, ich rejestracji i obsłudze za pomocą technologii BIM. MWBIM będzie działać w oparciu o modelowanie informacji o budynku (BIM - Building Information Modeling), rozszerzoną rzeczywistość (AR - Augmented Reality), wnioskowanie z przypadków (CBR - Case-Based Reasoning) oraz mapy wiedzy. Nieodłącznym elementem aplikacji MWBIM jest baza danych, w której są zbierane wszystkie dane ze spotkań odbiorowych lokali mieszkalnych, zarówno bieżących jak i odbytych wcześniej. W bazie będą zapisane informacje dotyczące odebranych mieszkań (lokalizacja, piętro, kształt, powierzchnia mieszkania i pokoi, liczba pokoi, funkcjonalność pokoi, liczba okien i drzwi, obecność ogródka/loggi/tarasu/balkonu, itp.) oraz usterek budowlanych, które zostały w nich wykryte (lokalizacja, typ, istotność, koszt i czas naprawy). MWBIM będzie składać się z kilku modułów powiązanych z trzema fazami inspekcji: fazy przygotowania, odbioru i raportowania. Faza przygotowania: Na etapie przygotowania i planowania spotkań odbiorowych, osoba przeprowadzająca procedurę odbiorową będzie mogła zapoznać się z odbieranym mieszkaniem przy użyciu modelu BIM oraz dokonać jego wstępnej analizy. Model budynku umożliwi użytkownikowi MWBIM zaplanowanie inspekcji, w tym wskazanie lokalizacji i elementów na które inspektor będzie musiał zwrócić uwagę podczas spotkania odbiorowego. Faza odbioru: W początkowej fazie tworzenia MWBIM inspektor do obsługi aplikacji będzie wykorzystywał smartfon, natomiast wraz z rozwojem aplikacji zostanie wykorzystana ubieralna platforma sprzętowa. Po wejściu do mieszkania inspektor będzie zobligowany obejść mieszkanie, dzięki rejestracji obrazu, technologii AR i modułowi lokalizacji MWBIM określi kształt oraz wymiary wszystkich pomieszczeń, co umożliwi rozszerzeniu znalezienie podobnych przypadków w bazie danych z wykorzystaniem metody CBR. Na urządzeniu inspektorowi będzie wyświetlał się rzeczywisty obraz pomieszczenia, na który będzie nałożona nakładka graficzna z rozszerzenia MWBIM. Podczas inspekcji mieszkania nakładka będzie pokazywać miejsca najbardziej narażone na usterki budowlane, wraz z opisem usterek budowlanych których należy się spodziewać (m.in. typ, istotność, szacowany czas i koszt naprawy). Prawdopodobieństwo pojawienia się usterek na danym elemencie budynku będzie oznaczone poprzez tzw. „kolorowe punkty” – im większe będzie prawdopodobieństwo wystąpienia usterki w konkretnym miejscu, tym kolor będzie intensywniejszy. Gdy użytkownik wykryje jakąś usterkę budowlaną aplikacja przypisze zdjęcie oraz formularz usterki do lokalizacji w modelu BIM zgodnej z lokalizacją urządzenia. Inspektor będzie miał możliwość uzupełnić formularz podczas spotkania odbiorowego z wykorzystaniem urządzenia mobilnego lub w biurze po wizycie na obiekcie za pomocą aplikacji desktopowej na podstawie materiałów zgromadzonych w trakcie inspekcji. Formularz będzie uzupełniany za pomocą narzędzia wspomagającego podjęcie decyzji, które po wprowadzeniu ręcznie podstawowych danych umożliwi użytkownikowi klasyfikację oraz ocenę zaobserwowanych uszkodzeń wraz ze wskazaniem sposobu oraz orientacyjnego kosztu i czasu potrzebnego na ich naprawę. Na podstawie narzędzia wspomagającego podjęcie decyzji inspektor podejmie decyzję czy defekt uznać za istotny i wpisywać go do protokołu odbiorowego, czy uznać za nieistotny i pominąć usterkę w protokole. W przypadku gdy wykryte uszkodzenie nie zostało znalezione w bazie danych użytkownik będzie miał możliwość dodać przypadek ręcznie, uzupełniając formularz opisujący usterkę. Faza raportowania: Ostatnią fazą systemu jest wspomaganie w przygotowaniu protokołów ze spotkań odbiorowych, bazując na pozyskanych i zgromadzonych danych. Po spotkaniu użytkownik będzie miał możliwość przeglądnięcia na modelu IFC zaznaczonych usterek budowlanych. Do każdego uszkodzenia będzie załączone zdjęcie oraz formularz opisujący usterkę. Po uzupełnieniu wszystkich danych, użytkownik aplikacji będzie miał możliwość przydzielić wykryte usterki poszczególnym wykonawcom oraz monitorować przebieg ich naprawy. Podsumowanie: Dzięki aplikacji MWBIM osoba przeprowadzająca odbiór mieszkania otrzyma informacje jakich usterek budowlanych można się spodziewać podczas odbioru mieszkania, jaka jest ich potencjalna lokalizacja, istotność, częstość występowania oraz szacowany koszt ich napraw. Dzięki aplikacji i zaimplementowaniu narzędzia wspomagającego podejmowanie decyzji możliwe będzie przypisanie usterek i ich opisu do konkretnych lokalizacji w modelu IFC obiektu budowlanego, co ułatwi zarządzanie usterkami budowlanymi. Dodatkowo, aplikacja MWBIM pozwoli na generowanie raportów ze spotkań odbiorowych i modyfikowanie oraz monitorowanie statusu naprawy przez wykonawców, co przyspieszy i uprości pracę zarówno inspektorów jak i wykonawców robót budowlanych.
- DOI
- DOI:10.24425/ace.2021.137164 Opening in a new tab
- URL
- https://ace.il.pw.edu.pl/volume-67-issue-2/ Opening in a new tab
- Language
- eng (en) English
- License
- Score (nominal)
- 100
- Additional fields
- Indeksowana w: Web of Science, Scopus
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT08a6e1ef92354cc59e3c933ecd6327b5/
- URN
urn:pkr-prod:CUT08a6e1ef92354cc59e3c933ecd6327b5
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.