Ciągły nieliniowy układ belki podwójnej jako wiarygodny model dynamiki drogi kolejowej
Authors:
- Piotr Kozioł,
- Rafał Pilecki
Abstract
Współczesny transport kolejowy napotyka na nowe wyzwania związane z rosnącymi wymogami bezpieczeństwa. Te stają się konieczne z powodu spodziewanego rozwoju skutkującego wysokimi prędkościami pociągów i częstotliwością połączeń, razem z trudnościami w planowaniu nowych linii umiejscowionych w rejonach o warunkach geotechnicznie wymagających. Utrzymanie istniejących trakcji staje się równie ważne ponieważ ich intensywne użytkowanie prowadzi do szybszej degradacji i zmniejszonej efektywności. Rozważając stan infrastruktury będącej w użyciu jeszcze kilka lat temu, można zauważyć, że poszukiwanie nowych metod analizy tworzonych układów jest obecnie nawet bardziej istotne. Poza problemami związanymi z wytrzymałością i zużyciem, należy zwracać uwagę na dynamiczne właściwości konstrukcji, głównie ze względu na ich rosnące znaczenie w odniesieniu do wpływu nieliniowych i stochastycznych charakterystyk. Nowe materiały używane w konstrukcjach drogi kolejowej mają bardzo często nieliniowe właściwości fizyczne, w sposób oczywisty potwierdzone i zbadane laboratoryjnie. Jednak ich wpływ na odpowiedź dynamiczną układów transportowych pozostaje dotychczas niewystarczająco zbadany. Obecny artykuł opisuje podejście do analitycznego modelowania dynamiki drogi kolejowej oparte na układach „wielobelkowych” posiadających nieliniowe właściwości. Wstępne wyniki obliczeniowe pokazujące dynamikę układu powiązaną z ruchomym obciążeniem złożonym z sił zmieniających się z różnymi częstotliwościami mogą być uważane za oryginalny wkład prezentowany w artykule.
- Record ID
- CUTf7601094b08845e1bed0020d93acee46
- Publication categories
- ; ;
- Author
- Other language title versions
- Continuous nonlinear double-beam system as a reliable model of railway track dynamics
- Journal series
- Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie, ISSN 1231-9155
- Issue year
- 2020
- No
- 2 (121)
- Pages
- 67-74
- Other elements of collation
- wykr.; Bibliografia (na s.) - 73-74; Bibliografia (liczba pozycji) - 14; Oznaczenie streszczenia - Streszcz. pol., Summ. s. 107; Numeracja w czasopiśmie - Nr 2 (121)
- Substantive notes
- Tyt. numeru: Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym = Modern technologies and [m]anagement systems for rail transport
- Conference
- Nowoczesne Technologie i Systemy Zarządzania w Transporcie Szynowym : XIX Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna (NOVKOL 2020), 2020, 02-12-2020 - 02-12-2020, Online, Polska
- Keywords in Polish
- dynamika nieliniowa, modelowanie drogi szynowej, rozwiązanie pół-analityczne, metody hybrydowe
- Keywords in English
- nonlinear dynamics, rail track modelling, semi-analytical solution, hybrid methods
- URL
- http://www.sitk.org.pl/zeszyty-naukowo-techniczne/ Opening in a new tab
- Language
- eng (en) English
- License
- Score (nominal)
- 5
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUTf7601094b08845e1bed0020d93acee46/
- URN
urn:pkr-prod:CUTf7601094b08845e1bed0020d93acee46
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.