Transport zbiorowy na żądanie na przykładzie Krakowa
Authors:
- Wiesław Starowicz,
- Grzegorz Dyrkacz
Abstract
The on-demand bus service is mainly aimed at people living in sparsely populated areas, where it is highly unprofitable to maintain permanent lines. It significantly reduces passenger waiting time at a bus stop and provides easy access to interchanges of public transport lines running to the city center. It encourages the increased mobility of citizens on the outskirts of cities, especially those not yet served due to insufficient demand for regular transport. It allows to handle a larger area with fewer vehicles. It can be a perfect complement to conventional transport offer. The article, against the background of theoretical considerations about the service, presents the results of its functioning under the name TELE-BUS in Kraków. The service was launched in 2007. The results include an analysis of the variability of the volume of transport, the number of completed journeys, the average annual number of passengers carried on the journey, the average annual length of the journey and transport work.
- Record ID
- CUT939e603d47e04c899bd02fcf9894b857
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Collective public transport on demand on the example of Kraków
- Journal series
- Transport Miejski i Regionalny, ISSN 1732-5153
- Issue year
- 2020
- Vol
- 39
- No
- 4
- Pages
- 9-15
- Other elements of collation
- fot.; mapy; plany; tab.; wykr.; Bibliografia (na s.) - 15; Bibliografia (liczba pozycji) - 3; Oznaczenie streszczenia - Streszcz. pol., ang. s. 2.; Numeracja w czasopiśmie - R. 39, Nr 4
- Keywords in Polish
- transport publiczny, transport zbiorowy na żądanie, TELE-BUS.
- Keywords in English
- public transport, public collective transport on demand, TELE-BUS
- Abstract in Polish
- Usługa przewozów autobusowych na żądanie skierowana jest głównie do osób zamieszkujących obszary o słabym zaludnieniu, gdzie utrzymywanie stałych linii jest wysoce nierentowne. Znacznie skraca czas oczekiwania pasażera na przystanku i zapewnia łatwy dojazd do węzłów przesiadkowych stałych linii komunikacji zbiorowej prowadzących do centrum miasta. Sprzyja zwiększaniu mobilności mieszkańców peryferii miast, zwłaszcza dotychczas nieobsługiwanych z powodu braku dostatecznego popytu na komunikację regularną. Daje możliwość obsługi większego obszaru przy użyciu mniejszej ilości pojazdów. Może stanowić doskonałe uzupełnienie konwencjonalnej oferty przewozowej. W artykule, na tle rozważań teoretycznych o usłudze, przedstawiono wyniki jej funkcjonowania pod nazwą TELE-BUS w Krakowie. Usługa została uruchomiona w 2007 roku. Wśród wyników zawarto analizę zmienności wielkości przewozów, liczby zrealizowanych kursów, średniej rocznej wielkości liczby przewożonych pasażerów w kursie, średniej rocznej długości kursu oraz pracy przewozowej.
- URL
- https://tmir.sitk.org.pl/nr-4-2020-r/ Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- Score (nominal)
- 5
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT939e603d47e04c899bd02fcf9894b857/
- URN
urn:pkr-prod:CUT939e603d47e04c899bd02fcf9894b857
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.