Badania symulacyjne wybranego węzła komunikacyjnego dużego miasta
Authors:
- Piotr Kisielewski,
- Przemysław Talarek
Abstract
This paper describes the process of carrying out simulation researches of the communication node in big city in order to achieve explicit target. Chosen urban transit node has formed the object of investigation. The elaboration of proposal of the change of tramway trip time table has been the aim of the work targeting minimization of the passenger waiting time. In the work the measurement of the passenger streams has been carried out for the actual tramway time table. Based on these observations the approximation of passenger flows in time has been completed. In the paper mathematical model of the object, optimization objective function and constrains have been formulated. The original simulation algorithm in which the ratio of total passenger waiting time before and after introduction of tramway trip time table change has been the evaluation criterion. The concluding remarks from the research has been formulated at the end.
- Record ID
- CUTaf7aeebb6876415b969c6e40fa6ecf21
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Simulation research of the chosen urban transit node in a large city
- Journal series
- Symulacja w Badaniach i Rozwoju, ISSN 2081-6154
- Issue year
- 2017
- Vol
- 8
- No
- 1-2
- Pages
- 25-35
- Other elements of collation
- rys.; tab.; wykr.; Bibliografia (na s.) - 34-35; Bibliografia (liczba pozycji) - 7; Oznaczenie streszczenia - Streszcz., pol., ang.; Numeracja w czasopiśmie - Vol. 8, No. 1-2
- Keywords in Polish
- węzeł komunikacyjny miasta, symulacyjne badania komputerowe
- Keywords in English
- city transit, time table, optimization, passenger waiting time
- Abstract in Polish
- Obiektem badań był wybrany węzeł komunikacyjny dużego miasta. Cel pracy stanowiło opracowanie propozycji zmiany rozkładu jazdy kursów tramwajowych celem minimalizacji czasu oczekiwania pasażerów. W pracy przeprowadzono pomiary potoków pasażerskich dla aktualnego rozkładu jazdy tramwajów. Na podstawie obserwacji dokonano aproksymacji intensywności napływu pasażerów w czasie. W pracy sformułowano model matematyczny obiektu, funkcję celu optymalizacji i ograniczenia. Opracowano oryginalny algorytm symulacyjny, w którym kryterium oceny zmienionego rozkładu jazdy był stosunek łącznego czasu oczekiwania pasażerów przed i po wprowadzeniu zmian kursów rozkładowych pociągów tramwajowych. W podsumowaniu pracy sformułowano wnioski z badań.
- URL
- http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-f62ab98a-d1ca-47cf-a8fd-3a22cb894792 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- Score (nominal)
- 5
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUTaf7aeebb6876415b969c6e40fa6ecf21/
- URN
urn:pkr-prod:CUTaf7aeebb6876415b969c6e40fa6ecf21
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.