Simulation of train run along a selected route taking into account optimal control
Authors:
- Adam Mańka,
- Jarosław Konieczny,
- Piotr Kisielewski
Abstract
The article presents the results of works aimed at developing a train travel simulator on a selected route with a multi-criteria optimization module, the set of objective functions of which allows for the minimization of time, energy consumption, total costs or reduction of the negative impact on the natural environment. The optimization module also allows the determination of travel parameters to achieve the optimum of the function created from the combination of these goals, taking into account the weights proving their importance for the railway undertaking. The simulation tool presented in the article, together with the optimization module, gives completely new possibilities to the railway carrier, as it allows it to increase the economic efficiency of the travel while taking care of the human factor and safety as well as the natural environment. The basis of the system presented in the article is a simulator of a railway vehicle running along a defined route, for which it was required to define a mathematical model that would allow for consideration a number of input data allowing for the full formulation of the equation of train motion together with resistance to motion, traction characteristics, braking curves, and mapping of the railway infrastructure, but also taking into account rail traffic control, legal restrictions and the human factor. The article describes the mathematical model of a vehicle travel together with the basic assumptions of its implementation in the numerical version.
- Record ID
- CUT0774efb4b5ce4b3f8ad8ca7fdfe3fd22
- Publication categories
- ; ;
- Author
- Other language title versions
- Symulacja przejazdu pociągu na wybranej trasie z uwzględnieniem optymalnego sterowania
- Pages
- 418-424
- Other elements of collation
- rys.; Bibliografia (na s.) - 423-424; Bibliografia (liczba pozycji) - 12; Oznaczenie streszczenia - Summ., Streszcz.
- Substantive notes
- Punktacja MNiSW/MEiN (rozdział) - 20
- Book
- Sładkowski A., A. Sładkowski Bąkowski H., H. Bąkowski Czech P. P. Czech [et al.] (eds.): Transport Problems 2020 : XII International Scientific Conference ; IX International Symposium of Young Researches under the honorary patronage of mayor of Katowice city and rector pf Silesian University of Technology : proceedings, Transport Problems, 2020, Katowice, Politechnika Śląska, Wydaw. Politechniki Śląskiej, ISBN 978-83-959742-0-5
- Keywords in English
- simulator of train travel, equation of vehicle motion, multi-criteria optimization, traction, vehicle dynamics model
- Abstract in Polish
- W artykule przedstawiono wyniki prac ukierunkowanych na opracowanie symulatora przejazdu pociągu na wybranej trasie wraz z modułem optymalizacji wielokryterialnej, której zbiór funkcji celu pozwala na minimalizację czasu, zużycia energii, kosztów całkowitych czy też redukcję niekorzystnego wpływu na środowisko naturalne. Moduł optymalizacji pozwala również na wyznaczanie parametrów przejazdu dla osiągnięcia optimum funkcji utworzonej z kombinacji tych celów z uwzględnieniem wag świadczących o ich istotności dla przewoźnika kolejowego. Przedstawione w artykule narzędzie symulacyjne wraz z modułem optymalizacyjnym daje zupełnie nowe możliwości przewoźnikowi kolejowego, gdyż pozwala mu na zwiększenie efektywności 419 A. Mańka, J. Konieczny, P. Kisielewski ekonomicznej przejazdu przy jednoczesnej dbałości o czynnik ludzki i bezpieczeństwo a także o środowisko naturalne. Podstawą przedstawianego w artykule systemu jest symulator przejazdu pojazdu kolejowego po zdefiniowanej trasie, dla którego wymagane było określenie modelu matematycznego pozwalającego na uwzględnienie szeregu danych wejściowych pozwalających na pełne sformułowanie równania ruchu pociągu wraz z oporami ruchu, charakterystykami trakcyjnymi, krzywymi hamowania, odwzorowaniem infrastruktury kolejowej, ale również uwzględnieniem sterowania ruchem kolejowym, ograniczeń prawnych oraz czynnika ludzkiego. W artykule opisano model matematyczny przejazdu pojazdu wraz z podstawowymi założeniami jego implementacji w wersji numerycznej.
- Language
- pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 100
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT0774efb4b5ce4b3f8ad8ca7fdfe3fd22/
- URN
urn:pkr-prod:CUT0774efb4b5ce4b3f8ad8ca7fdfe3fd22
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.