Nonrepresentational architecture
Authors:
- Tomasz Kozłowski
Abstract
Contemporary architecture is slowly becoming an expression of the wonderful lie of art. Contemporary art does not have to imitate anything, or at least it should not. Everything we remember is to be forgotten. The advertising function of architecture is more important than its function. The latter is so obvious that it is no longer mentioned. However, the problem of the existence of contemporary avant-garde remains unresolved, such building, once exceptional, is replaced by commercialism. The novelty, as it usually happens, is shaped by the negation of the “old”. Architects must create works that resemble nothing. Their shape is to deceive the unfamiliar audience and trick them. Cinemas and office buildings are to resemble crystals and their simplistic function is to be carefully hidden. This is how new art is born.
- Record ID
- CUTab49c9a5716f4e8488f56c26ccae4981
- Publication type
- Publication categories
- ; ;
- Author
- Other language title versions
- Architektura nieprzedstawiająca
- Pages
- 57-63
- Other elements of collation
- Bibliografia (na s.) - 63; Bibliografia (liczba pozycji) - 18; Oznaczenie streszczenia - Abstr., Streszcz.
- Book
- Celadyn Wacław Wacław Celadyn (eds.): Defining the architectural space – the truth and lie of architecture. Vol. 2, 2020, Wrocław, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 120, [1] p., ISBN 978-83-7977-531-6
- Keywords in Polish
- architektura, nowość, awangarda, kłamstwo
- Keywords in English
- architecture, novelty, avant-garde, falsehood
- Abstract in Polish
- Architektura współczesna powoli staje się wyrazem wspaniałego kłamstwa sztuki. Sztuka współczesna nie musi niczego naśladować, a przynajmniej nie powinna. Wszystko, co pamiętamy, ma odejść w zapomnienie. Reklamowa funkcja architektury jest ważniejsza niż jej funkcja. Ta ostatnia jest tak oczywista, że już o niej się nie wspomina. Problem istnienia współczesnej awangardowości zostaje jednak nierozwiązany, takie budowanie, kiedyś wyjątkowe, wyparte zostaje przez komercję. Nowość, jak to zwykle bywa, jest kształtowana przez negację „starego”. Architekci muszą tworzyć dzieła, które niczego nie przypominają. Ich kształt ma zwieść nieobeznanego widza i oszukać go. Kina i budynki biurowe mają przypominać kryształy, a ich prostacka funkcja ma być skrzętnie ukryta. Tak rodzi się nowa sztuka.
- DOI
- DOI:10.23817/2020.defarch.2-6 Opening in a new tab
- URL
- https://dpa.arch.pk.edu.pl/articles-2020/ Opening in a new tab
- Language
- eng (en) English
- Score (nominal)
- 20
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUTab49c9a5716f4e8488f56c26ccae4981/
- URN
urn:pkr-prod:CUTab49c9a5716f4e8488f56c26ccae4981
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.