Biblioteki jako wzorcowy przykład w popularyzacji idei zrównoważonego rozwoju
Authors:
- Marcin Gierbienis
Abstract
Biblioteki od wieków stanowią jedne z najważniejszych centrotwórczych instytucji publicznych w strukturze miast. W dzisiejszych czasach ich funkcjonowanie nie jest związane jedynie z gromadzeniem zbiorów piśmiennych, czy prowadzeniem działalności naukowo – badawczej, ale również widoczne w szerokim stopniu działań na polu społecznym i kulturowym. Na przestrzeni lat z obiektów, które kojarzyły się odbiorcy z zamkniętymi gmachami w których królowała cisza biblioteki zmieniły się w tętniące życiem, zapraszające do wejścia ośrodki kultury i sztuki, kształtujące świadomość ludzi. Budowanie tej świadomości w odniesieniu do architektury ważne jest szczególnie w ostatnich latach, okresie wielu przemian cywilizacyjnych i pogarszania się warunków klimatycznych. Postępujący proces urbanizacji miast, aspekty związane z ochroną środowiska, emisją zanieczyszczeń, globalnym ociepleniem stały się tematami ogólnoświatowej debaty. Ideologia zrównoważonego rozwoju w architekturze zwraca większą uwagę na relację człowieka ze środowiskiem, a u jej podstaw jest budowanie z myśleniem o przyszłych pokoleniach. Biblioteki budowane w myśl zrównoważonej metodologii widziane są, jako inwestycja w przyszłość społeczeństw. Wykorzystanie funkcji bibliotecznej w promocji myślenia na polu proekologicznym pojawiło się, jako pierwsze w USA, gdzie organizacja U.S. Green Building Council promująca zrównoważony rozwój uznała, że to budynki bibliotek przez wzgląd na swoją pedagogiczną misję mogą stanowić właściwy przykład dla pokoleń, eksponując znaczenie ochrony środowiska i zachęcając do stosowania rozwiązań energooszczędnych i proekologicznych. Celem pracy badawczej jest przybliżenie idei Green Library Movement i tematyki architektury zrównoważonej oraz wyznaczenie najważniejszych jej aspektów, które możemy w różnorodny sposób implementować w architekturze na przykładzie budynków bibliotecznych, podkreślając walor edukacyjny rozwiązań. Nadrzędnym celem pracy jest określenie współczesnej roli architektury w życiu człowieka i ukazanie metodologii projektowania zrównoważonego, jako właściwego kierunku w dążeniu do podniesienia jakości przestrzeni miejskiej i tworzenia przyjaznego środowiska do życia człowieka z poszanowaniem natury i jego dobrym samopoczuciem.
- Record ID
- CUT99300159fa1e46e89c65968f7844b775
- Publication type
- Publication categories
- ; ;
- Author
- Other language title versions
- Libraries as a model examples of popularisation of the idea of sustainable development
- Pages
- 153-162
- Other elements of collation
- il. kolor.; Bibliografia (na s.) - 162; Bibliografia (liczba pozycji) - 8; Oznaczenie streszczenia - Streszcz. ang. s. 315
- Book
- Wagner Tomasz Tomasz Wagner (eds.): Zagadnienia badawcze, projektowe i edukacyjne w architekturze : praca zbiorowa. T. 3, Współczesne oblicza architektury, Monografia / Politechnika Śląska, no. 820, 2019, Gliwice, Politechnika Śląska, Wydaw. Politechniki Śląskiej, ISBN 978-83-7880-671-4
- Keywords in Polish
- biblioteki, architektura zrównoważona, ekologia, certyfikacja ekologiczna, zielona architektura
- URL
- https://delibra.bg.polsl.pl/dlibra/publication/78239/edition/69146 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- Score (nominal)
- 20
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT99300159fa1e46e89c65968f7844b775/
- URN
urn:pkr-prod:CUT99300159fa1e46e89c65968f7844b775
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.