Sacrality, mythologism and realism of mural painting of the Han Dynasty and its influence on the further development of Chinese art and architecture
Authors:
- Michał Krupa,
- Ding Yang,
- Valerii Tovbych,
- Liliia Gnatiuk
Abstract
The influence of external and internal factors on the formation of the figurative language of the burial murals of the Han period has been analyzed. The ancient Chinese burial murals in the tombs of the Han era are known much less than traditional Chinese painting and architecture. Therefore, using the methods of historical analysis, comparative analysis, the analytical method and graph-analytical method, the influence of the worldview and religious ideas of the Han period on the figurative language of the murals of tombs was determined, and the main plot compositions and descriptions of typical performance techniques were listed. The specificity of the frescoes of the Han period was that they were composed of individual details – hollow bricks or stone slabs painted outward on a white base. They were numbered and installed in the appropriate places. It is believed that it was the funeral frescoes of the Han era that became an innovative breakthrough in painting towards a realistic, rather than fantastic and mystical, depiction of the world.
- Record ID
- CUT4433757179aa484696517fa020aff732
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Sakralność, mitologizm i realizm. Malarstwo ścienne dynastii Han i jej wpływ na dalszy rozwój chińskiej sztuki i architektury
- Journal series
- Wiadomości Konserwatorskie, ISSN 0860-2395, e-ISSN 2544-8870, Quarterly
- Issue year
- 2020
- No
- 63
- Pages
- 116-124
- Other elements of collation
- il. kolor.; Bibliografia (na s.) - 123; Oznaczenie streszczenia - Streszcz., Abstr.; Numeracja w czasopiśmie - Nr 63
- Keywords in Polish
- sakralność, mitologizm, ścienne malarstwo funeralne, Chiny, dynastia Han
- Keywords in English
- sacrality, mythologism, funerary murals, China, Han Dynasty
- Abstract in Polish
- W artykule przeanalizowano wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na kształtowanie się języka figuratywnego malowideł funeralnych z okresu dynastii Han. Starożytne chińskie ścienne malowidła funeralne w grobowcach z epoki Han są znacznie mniej znane niż tradycyjne chińskie malarstwo i architektura. W związku z powyższym za pomocą metod analizy historycznej, analizy porównawczej, metody analitycznej i metody analityczno-graficznej określono wpływ światopoglądu i idei religijnych okresu dynastii na język figuratywny malowideł grobowców, tematykę głównych kompozycji i opisy. Wymieniono także typowe techniki wykonawcze. Specyfika fresków z okresu dynastii Han polegała na tym, że składały się z pojedynczych elementów – cegły drążonej lub kamiennych płyt pomalowanych na zewnątrz, na białej podstawie. Zostały one ponumerowane, a następnie zainstalowane we właściwych miejscach. Uważa się, że właśnie freski pogrzebowe z epoki Han stały się przełomem w malarstwie w kierunku realistycznego, a nie fantastycznie mistycznego odzwierciedlenia świata.
- DOI
- DOI:10.48234/WK63HAN Opening in a new tab
- URL
- http://www.wiadomoscikonserwatorskie.pl/ Opening in a new tab
- Language
- eng (en) English
- License
- Score (nominal)
- 100
- Additional fields
- Indeksowana w: Scopus
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT4433757179aa484696517fa020aff732/
- URN
urn:pkr-prod:CUT4433757179aa484696517fa020aff732
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.