Zrównoważony rozwój w transporcie na przykładzie firmy Wavelo
Authors:
- Teresa Gajewska
Abstract
Bardzo duży wzrost mobilności pociąga za sobą zupełnie nowe wyzwania dla transportu, z których najtrudniejszym wydaje się przezwyciężenie niewydolności systemu transportowego wynikającej ze wzrostu mobilności społeczeństw oraz niekontrolowanego i nieskoordynowanego rozwoju samego transportu. Transport miejski stanowi podsystem łączący wszystkie elementy miejskiego łańcucha dostaw. Jego prawidłowe działanie sprzyja efektywniejszemu i bardziej wydajnemu funkcjonowaniu miasta jako jednego systemu zapewniając prawidłowy i przestrzenny przepływ osób, towarów bądź usług. Systemy publicznych wypożyczalni stają się coraz bardziej popularną alternatywą lub uzupełnieniem dla pasażerskiego oraz dostawczego transportu miejskiego tworząc konkurencje dla tradycyjnych, znanych powszechnie rozwiązań, do których można zaliczyć na przykład linie autobusowe lub tramwajowe. Działanie systemu wypożyczalni rowerów publicznych stanowi także pewien sposób na zapoczątkowanie działań społeczno-ekonomicznych mających na celu walkę z głównymi problemami obszarów miejskich, jakimi są zjawiska kongestii i zanieczyszczanie środowiska naturalnego poprzez emisję spalin. W związku z powyższym jako cel w pracy podjęto dokonanie oceny funkcjonowania systemu wypożyczalni rowerów w transporcie publicznym miasta pod względem zadowolenia użytkowników oraz wykorzystywanych rozwiązań. Analizę przeprowadzono w styczniu 2019 roku na podstawie wyników przygotowanego kwestionariusza ankiety przesłanego drogą elektroniczną do użytkowników sieci bezobsługowych wypożyczalni publicznych rowerów Wavelo w Krakowie. Próbę badawczą stanowiło 210 ankietowanych z czego 61% to mężczyźni, a 39% kobiety. W wyniku badań stwierdzono ponadto, że powinno podjąć działania mające na celu zachęcić osoby z przedziału wiekowego 36+ lat do korzystania z systemu, ponieważ stanowią oni jedynie 16,2% wszystkich badanych użytkowników. Wykazano, że firma Wavelo stawia przede wszystkim na regularną jazdę, co potwierdziły wyniki ankiety, w których okazało się, że aż 55% ankietowanych korzysta z rowerów częściej niż raz w tygodniu. Z kolei za największe wady systemu ankietowani uznali stan techniczny taboru jak i jego ograniczoną liczebność. Do największych wad/problemów spowodowanych przez działalność Wavelo dla Krakowa respondenci uznali niekompetentność użytkowników, co do przestrzegania przepisów ruchu drogowego i na skutek tego zwiększenie wypadków drogowych z udziałem rowerzystów. Podsumowując przeprowadzone badania ankietowe – większość użytkowników jest zadowolona z istnienia i sposobu funkcjonowania systemu Wavelo. Rosnąca liczba stacji czy możliwych do użycia jednośladów skłania mieszkańców do przesiadki z indywidualnych środków transportu – samochodów osobowych – na mniej szkodliwe dla środowiska rozwiązania. Potrzeba jednak jeszcze trochę czasu aby publiczny aglomeracyjny transport rowerowy zyskał na popularności i stał się solidną alternatywą dla sieci linii autobusowych czy tramwajowych.
- Record ID
- CUT8c4211b39896439fb3133a4d87b4a933
- Publication categories
- ; ;
- Author
- Pages
- 1-1
- Book
- Gliniak Maciej, Maciej Gliniak Malinowski Mateusz Mateusz Malinowski (eds.): Materiały XXVI Konferencji Naukowej Infrastruktura i Środowisko, Dobczyce 18-19 czerwca 2019, 2019, Kraków, Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie, Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie, 1 p.
- Keywords in Polish
- mobilność, zrównoważony rozwój, transport publiczny, system transportowy
- Language
- pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 0
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT8c4211b39896439fb3133a4d87b4a933/
- URN
urn:pkr-prod:CUT8c4211b39896439fb3133a4d87b4a933
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.