Rola i powołanie uczonych – architekta i urbanisty
Authors:
- Rafał Blazy
Abstract
Architecture and urban planning are fields on the borderline of art, aesthetics and technology. On the one hand, they can be expressed by specific parameters, numbers or statements, and on the other hand, it is difficult for them to give quantifiers that define their aesthetic, compositional and even functional quality. Nowadays, it is often necessary to explain things and phenomena known, seemingly explained, defined and described, whose sense and meaning have been reduced or even perverted, mainly by naive generalization, reductionism or apriorism. Each science strives to expand and deepen the field of causal explanations as much as possible; in this context, the author presents a possible causal approach to urban planning and architecture that allows predicting and managing future phenomena, showing the role of the university, academic teacher and researcher.
- Record ID
- CUT402d4ad6a8d748a194e4a30387128ffb
- Publication type
- Publication categories
- ; ;
- Author
- Pages
- 83-96
- Other elements of collation
- il.
- Substantive notes
- Bibliogr. do całej książki s. 293-312
- Book
- Żywczok Alicja, Alicja Żywczok Kitlińska-Król Małgorzata Małgorzata Kitlińska-Król (eds.): Naukowcy : osobowość, rola, profesjonalizm, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, no. 3833, 2019, Katowice, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego, ISBN 978-83-226-3633-6 (wersja druk.)
- Keywords in Polish
- edukacja architektoniczna, edukacja urbanistyczna, naukowcy, rola uczonego, planowanie przestrzenne, projektowanie urbanistyczne
- Abstract in Polish
- Architektura i urbanistyka, są dziedzinami na pograniczu sztuki, estetyki i techniki. Z jednej strony da się je wyrazić określonymi parametrami, liczbami bądź twierdzeniami, z drugiej zaś strony trudno im nadać kwantyfikatory określające ich jakość estetyczną, kompozycyjną, a nawet funkcjonalną. Współcześnie dość często trzeba wyjaśniać rzeczy i zjawiska znane, pozornie wyjaśnione, zdefiniowane i opisane, których sens i znaczenie zostały zredukowane lub wręcz wypaczone, głównie przez naiwną generalizację, redukcjonizm lub aprioryzm. Każda nauka dąży do jak największego rozszerzenia i pogłębienia pola wyjaśnień przyczynowych, na tym tle autor przedstawia możliwe przyczynowe ujęcie nauki w dziedzinie urbanistyki i architektury umożliwiające przewidywanie zjawisk przyszłych i kierowanie nimi, pokazując przy tym rolę jaką pełni uczelnia, nauczyciel akademicki i badacz tych dyscyplin.
- Language
- pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 20
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT402d4ad6a8d748a194e4a30387128ffb/
- URN
urn:pkr-prod:CUT402d4ad6a8d748a194e4a30387128ffb
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.