Inkluzywne, innowacyjne i refleksyjne – czy biblioteka będzie instytucją formującą nowe społeczeństwo?
Authors:
- Marta Stąporek
Abstract
W 2015 r. państwa członkowskie ONZ podpisały dokument pt. Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030. Wyznaczono w nim 17 głównych celów zrównoważonego rozwoju, wytyczając tym samym kierunek globalnej polityki, rządów oraz instytucji, za pośrednictwem których jest ona realizowana. Biblioteki różnych typów, jako instytucje działające w ramach wytycznych narzucanych przez poszczególne ministerstwa, muszą wobec tego redefiniować swoje cele i funkcje. Biblioteki realizują dotychczasowe cele (m.in. powszechny dostęp do informacji i wiedzy, ochrona dziedzictwa kulturowego narodów, upowszechnianie umiejętności czytania i pisania oraz korzystania ze źródeł informacji, dostęp do technologii informacyjno-komunikacyjnych), ale wobec aktualnych zmian społeczeństwa na inkluzywne, innowacyjne i refleksyjne, muszą udowodnić, że dysponują również wartością intelektualną i inspiracyjną. W związku z powyższym nową ich rolą staje się budowanie trwałych kontaktów/relacji istotnych dla użytkowników. Biblioteki muszą nie tylko informować, ale również inspirować, angażować użytkowników, wzbudzać ich ciekawość kulturową, intelektualną, ich kreatywność. Czy tak się dzieje? Kim staje się współczesny bibliotekarz? Próbę odpowiedzi na to pytanie podjęła autorka w artykule, przytaczając przykłady bibliotek oraz wypowiedzi bibliotekarzy.
- Record ID
- CUTe3689580233f484cb5556c6b70132efb
- Publication categories
- ;
- Author
- Journal series
- Biuletyn EBIB, ISSN 1507-7187, Bimonthly
- Issue year
- 2019
- No
- 6 (189)
- Pages
- [1-9]
- Other elements of collation
- Bibliografia (na s.) - 8-9; Bibliografia (liczba pozycji) - 26; Oznaczenie streszczenia - Streszcz. pol.; Numeracja w czasopiśmie - nr 6 (189)
- Keywords in Polish
- zrównoważony rozwój, biblioteka dla społeczeństwa, trzecie miejsce, biblioteka multimożliwości
- URL
- http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/566 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- Score (nominal)
- 0
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUTe3689580233f484cb5556c6b70132efb/
- URN
urn:pkr-prod:CUTe3689580233f484cb5556c6b70132efb
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.