Analysis of the influence of traffic flow variability on noise level on roads
Authors:
- Malwina Spławińska
Abstract
The paper presents the results of analyses concerning the annual variability of the road traffic noise level calculated in the reference point. Because of the large differences between the average noise values and the maximum ones, scaling factors enabling one to convert annual average values into the highest annual averages have been developed. The time range favourable for conducting sampling measurements ensuring the reliable estimation of annual average and highest annual average of the road traffic noise level has been determined. Moreover, factors for scaling the annual average daily traffic (for all vehicles and heavy vehicles, respectively), with a division into two daily periods, have been developed. The scaling factors make it possible to determine the noise level when no direct measurement of traffic intensity can be carried out. The analyses were made using data from 25 automatic traffic recorders (ATRs), equipped with state-of-the-art SICK and Golden river vehicle counters, located on national interurban expressways (class A and S roads).
- Record ID
- CUT4cd7d105d014437695bf9219a802febd
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Analiza wpływu zmienności natężenia ruchu na poziom hałasu na drogach
- Journal series
- Roads and Bridges - Drogi i Mosty, ISSN 1643-1618, e-ISSN 2449-769X
- Issue year
- 2019
- Vol
- 18
- No
- 2
- Pages
- 135-150
- Other elements of collation
- tab.; wykr.; Bibliografia (na s.) - 149-150; Bibliografia (liczba pozycji) - 23; Oznaczenie streszczenia - Streszcz., Abstr.; Numeracja w czasopiśmie - Vol. 18, No. 2
- Substantive notes
- Równolegle tekst pol. i ang.
- Keywords in Polish
- drogi, hałas drogowy, natężenie ruchu, średni dobowy ruch w roku (SDRR), zmienność natężenia ruchu
- Keywords in English
- annual average daily traffic (AADT), road noise, roads, traffic flow variability, traffic volume
- Abstract in Polish
- W pracy przedstawiono wyniki analiz dotyczących rocznej zmienności obliczeniowego poziomu hałasu drogowego w punkcie odniesienia. Ze względu na duże różnice pomiędzy wartościami średnimi i maksymalnymi hałasu opracowano wskaźniki przeliczeniowe umożliwiające przejście z wartości średnich do największych średnich rocznych. Określono korzystny, czasowy zakres przeprowadzania pomiarów wyrywkowych, pozwalający na wiarygodne szacowanie wartości średniej rocznej oraz wartości średniej największej obliczeniowego poziomu hałasu drogowego. W pracy opracowano także wskaźniki przeliczeniowe średniego dobowego ruchu rocznego (w grupie wszystkich pojazdów oraz pojazdów ciężkich) z podziałem na dwa okresy dobowe, umożliwiające wyznaczenie poziomu hałasu w przypadku braku możliwości wykonania bezpośredniego pomiaru natężenia ruchu. Analizy przeprowadzono wykorzystując dane uzyskane z 25 stacji ciągłego pomiaru ruchu, zlokalizowanych na krajowych drogach zamiejskich szybkiego ruchu (drogi klasy A i S) i wyposażonych w najnowocześniejsze liczniki SICK oraz Golden River.
- DOI
- DOI:10.7409/rabdim.019.009 Opening in a new tab
- URL
- http://www.rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v18n2p135 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish; eng (en) English
- License
- Score (nominal)
- 70
- Additional fields
- Indeksowana w: Web of Science, Scopus
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT4cd7d105d014437695bf9219a802febd/
- URN
urn:pkr-prod:CUT4cd7d105d014437695bf9219a802febd
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.