A three-way catalyst system for a five-stroke engine
Authors:
- Marcin Noga
Abstract
This paper presents the results of research on the development of an exhaust gas aftertreatment system for a turbocharged five-stroke engine. This engine was designed and constructed at Cracow University of Technology. A characteristic feature of the five-stroke engine is the use of an additional expansion process to increase overall efficiency. A challenge for a catalytic converter is the fact that it has a low exhaust gas temperature. Two three-way catalytic converters were tested – one with a ceramic support and the second with a metal support. The results of the tests showed that the reactor with a ceramic support obtains an acceptable conversion efficiency starting with an exhaust gas temperature of 280°C. For the metal-support reactor, a few percent increase in torque and a decrease in the brake-specific fuel consumption of the engine was obtained; however, the converter itself did not show signs of operation even with an exhaust gas temperature of over 380°C. The performed analyses highlighted directions of further development works in this area.
- Record ID
- CUT0ca6b6aa6fa34087ac3aaa8481f2a477
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Trójfunkcyjny reaktor katalityczny dla silnika z dodatkowym rozprężaniem gazów wylotowych
- Journal series
- Czasopismo Techniczne, ISSN 0011-4561, e-ISSN 2353-737X, Annual
- Issue year
- 2019
- Vol
- 116
- No
- 3
- Pages
- 149-183
- Other elements of collation
- fot.; rys.; tab.; wykr.; Bibliografia (na s.) - 181-183; Bibliografia (liczba pozycji) - 49; Oznaczenie streszczenia - Abstr., Streszcz.; Numeracja w czasopiśmie - Vol. 116, Iss. 3
- Substantive notes
- Sekcja: Mechanics
- Keywords in Polish
- silnik z dodatkowym rozprężaniem gazów wylotowych, zapłon iskrowy, trójfunkcyjny reaktor katalityczny, układy oczyszczania spalin, sprawność konwersji
- Keywords in English
- five-stroke engine, spark ignition, three-way catalyst, exhaust gas aftertreatment, conversion efficiency
- Abstract in Polish
- W artykule przedstawiono efekty badań nad opracowaniem układu oczyszczania spalin dla turbodoładowanego silnika pięciosuwowego, który został zaprojektowany i wykonany na Politechnice Krakowskiej. Cechą charakterystyczną silnika pięciosuwowego jest zastosowanie dodatkowego rozprężania spalin w celu zwiększenia sprawności ogólnej. Wyzwanie dla reaktora katalitycznego stanowi niska temperatura spalin. Badaniom poddano dwa reaktory trójfunkcyjne, z rdzeniem ceramicznym i z rdzeniem metalowym. Wyniki przeprowadzonych prób wskazały, że reaktor ceramiczny uzyskuje akceptowalną sprawność konwersji od temperatury spalin 280°C. Dla reaktora metalowego uzyskano kilkuprocentowy wzrost momentu obrotowego i obniżenie jednostkowego zużycia paliwa silnika, jednak sam reaktor nie wykazywał oznak działania nawet przy temperaturze spalin powyżej 380°C. Przeprowadzone analizy wskazały kierunki dalszych prac rozwojowych w przedmiotowym obszarze.
- DOI
- DOI:10.4467/2353737XCT.19.039.10213 Opening in a new tab
- URL
- http://suw.biblos.pk.edu.pl/resourceDetailsRPK&rId=86798 Opening in a new tab
- Related project
- Oszczędność energii, ekologia i bezpieczeństwo w pojazdach samochodowych. . Project leader at PK: , ,
Działalność statutowa - Language
- eng (en) English
- License
- Score (nominal)
- 40
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT0ca6b6aa6fa34087ac3aaa8481f2a477/
- URN
urn:pkr-prod:CUT0ca6b6aa6fa34087ac3aaa8481f2a477
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.