Koncepcja poprawy dostępności transportowej i powiązań przestrzennych na przykładzie kampusu uniwersyteckiego Kortowo w Olsztynie
Authors:
- Krystian Banet
Abstract
The first part of the paper reviews the literature on the concept of LUTI – Land Use-Transportation Interaction. In second part of the paper the tram line to the campus of the University of Warmia and Mazury in Olsztyn was analyzed. Studies on planning documents showed a lack of coherence in the provisions concerning the transport system and the development of the spatial structure, which do not allow to intensify the development in the vicinity of the transport corridor served by the tram line. In particular, it was decided to focus on the analysis of transport and spatial connections between the three functional areas of Kortowo and proposed three variants of transport service. Those variants are based on the idea of a shared space along Oczapowskiego Street and parking restrictions. Each of the variants assumes a different basic mode of transport: bus, tram and monorail.
- Record ID
- CUT3f25d6245ec642bc8afff8595f00d603
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- The concept of improving transport accessibility and spatial linkages on the example of the university campus in Kortowo in Olsztyn
- Journal series
- Transport Miejski i Regionalny, ISSN 1732-5153
- Issue year
- 2018
- Vol
- 37
- No
- 12
- Pages
- 30-34
- Other elements of collation
- rys.; Bibliografia (na s.) - 34; Bibliografia (liczba pozycji) - 14; Oznaczenie streszczenia - Streszcz., Abstr. s. 2; Numeracja w czasopiśmie - R. 37, Nr 12
- Keywords in Polish
- dostępność transportowa, planowanie przestrzenne, LUTI
- Keywords in English
- transport accessibility, spatial planning, LUTI
- Abstract in Polish
- W artykule dokonano przeglądu literatury dotyczącej koncepcji LUTI, tj. interakcji w zakresie użytkowania gruntów i transportu. Analizie poddano przykład odcinka sieci tramwajowej w Olsztynie prowadzącego do kampusu uniwersyteckiego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego na Kortowie. Studia nad dokumentami planistycznymi wykazały brak spójności zapisów dotyczących systemu transportowego i rozwoju struktury przestrzennej, które nie pozwalają na intensyfikację zabudowy w sąsiedztwie korytarza transportowego obsługiwanego przez linię tramwajową. W szczególności postanowiono się skupić na analizie powiązań transportowych i przestrzennych między trzema strefami funkcjonalnymi Kortowa i zaproponowano trzy warianty obsługi transportowej, które bazują na kreacji przestrzeni współdzielonej wzdłuż ulicy Oczapowskiego oraz wprowadzeniu restrykcji parkingowych. Każdy z wariantów zakłada inny bazowy środek transportu: autobus, tramwaj oraz kolej jednoszynową.
- Language
- pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 7
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT3f25d6245ec642bc8afff8595f00d603/
- URN
urn:pkr-prod:CUT3f25d6245ec642bc8afff8595f00d603
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.