Przyczepnosć betonu do zbrojenia sprężającego w elementach strunobetonowych – stan zagadnienia
Authors:
- Marcin Dyba,
- Wit Derkowski
Abstract
Bond stress of steel reinforcement to concrete constitutes the basis for proper analysis of reinforced concrete and prestressed concrete structures. For ultimate limit states the bond stress is necessary to obtain anchorage of reinforcement and it influences the ability to rotate within possible plastic hinges. It affects the crack width and decide the durability of the structure. Relation-ship „bond stress – slippage” in pre-tensioned concrete structures depends on numerous factors. The most important are: strength and composition of concrete mix, method of concreting and maturity conditions, magnitude of concrete cover, type of prestressing tendons, stress state in tendons and technology of prestress release. Complex stress state in close-to-face zone of the element, caused by transferring the prestressing force to concrete, may result in different damages: bursting, splitting and spalling. In order to improve the behaviour of prestressing ten-dons in anchorage zone it is possible to apply additional mechanical anchorage devices – such solutions are successfully used in railway sleepers.
- Record ID
- CUTac6a1a4dcf564c5fba2500ad3618dbe6
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Bond stresses between concrete and prestressing in pre-tensioned elements – state of the art
- Journal series
- Cement Wapno Beton, ISSN 1425-8129
- Issue year
- 2018
- Vol
- 21/83
- No
- 5
- Pages
- 358-368
- Other elements of collation
- fot.; rys.; wykr.; Bibliografia (na s.) - 367-368; Bibliografia (liczba pozycji) - 36; Oznaczenie streszczenia - Streszcz. s. 426, Summ. s. 428; Numeracja w czasopiśmie - R. 21/83, Nr 5
- Substantive notes
- Równolegle tekst pol. i ang.
- Keywords in Polish
- adhezja, bezpieczeństwo, efekt Hoyer'a, przyczepność, strunobeton, tarcie, zazębianie mechaniczne
- Keywords in English
- adhesion, safety, Hoyer's effect, bond stress, pre-tensioned elements, friction, mechanical interlocking
- Abstract in Polish
- Przyczepność zbrojenia stalowego do betonu jest podstawą prawidłowej pracy konstrukcji żelbetowych oraz strunobetonowych. W stanach granicznych nośności przyczepność jest niezbędna w celu kotwienia zbrojenia oraz wpływa na zdolność obrotu ewentualnych przegubów plastycznych. Ma ona decydujący wpływ na szerokość rozwarcia i rozstawu rys oraz na ugięcia, a zatem decyduje o trwałości konstrukcji. Zależność „naprężenie przyczepności – poślizg” w strunobetonie jest uzależniona przede wszystkim od wytrzymałości i składu betonu, technologii betonowania oraz warunków jego dojrzewania, wielkości otuliny betonowej, rodzaju cięgien sprężających, stanu ich naprężenia, a także metody zwalniania naciągu. Dla poprawy pracy strefy kotwienia cięgien sprężających możliwe jest stosowanie dodatkowego mechanicznego kotwienia strun – takie rozwiązania z po-wodzeniem stosowane są w produkcji podkładów kolejowych.
- Language
- eng (en) English; pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 20
- Additional fields
- Indeksowana w: Web of Science, Scopus
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUTac6a1a4dcf564c5fba2500ad3618dbe6/
- URN
urn:pkr-prod:CUTac6a1a4dcf564c5fba2500ad3618dbe6
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.