Relacje pomiędzy planowaniem rozwoju struktury zabudowy miasta a systemem transportowym na przykładzie Krakowa
Authors:
- Aleksandra Faron
Abstract
The dynamic growth of cities, which have been observing for last years, has an significant impact of the road network function. New traffic generators such as housing estates, commercial or industry developments, have visible impact on the street network traffic and public transport condition. Activities of the city devoted for the development of transport systems, should be focused on the planning of the function-spatial city structure. One of the most effective public transport means is track transport (rail, tram and metro), where the development of land surrounding the track transport stops and station, should be planned with the special care and attention. Mainly this way we can ensure a high passenger potential for those systems. This article is a result of the project “Spatial structure model of Krakow. Planning perspective” for the Municipality of Krakow freelance agreement, where the author of this article was the member of authors group.
- Record ID
- CUTd0e95ce9d1674655bd328f85af07a765
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Relations between planning of the city's buildings structure development and the transport system based on the example of Krakow
- Journal series
- Transport Miejski i Regionalny, ISSN 1732-5153
- Issue year
- 2018
- Vol
- 37
- No
- 1
- Pages
- 26-29
- Other elements of collation
- rys.; Bibliografia (na s.) - 29; Bibliografia (liczba pozycji) - 3; Oznaczenie streszczenia - Streszcz., Abstr. s. 2; Numeracja w czasopiśmie - R. 37, Nr 1
- Keywords in Polish
- planowanie systemów transportowych, planowanie zagospodarowania przestrzennego, transport zrównoważony, planowanie przestrzenne, dostępność piesza, system kolei aglomeracyjnej, podział zadań przewozowych
- Keywords in English
- transport system planning, spatial development planning, sustainable transport
- Abstract in Polish
- Obserwowany w ostatnich latach dynamiczny rozwój miast ma bardzo silny wpływ na funkcjonalność układu drogowo-ulicznego. Powstawanie nowych osiedli mieszkaniowych, wielkopowierzchniowych obiektów handlowo-usługowych czy hal produkcyjnych jest znaczącym generatorem ruchu mającym bardzo silny wpływ na zmiany, zarówno w funkcjonowaniu układu ulicznego, jak i systemu transportu zbiorowego. Działania miasta na rzecz rozwoju tych systemów powinny być ściśle związane z planowaniem struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta. Jednym z najbardziej efektywnych środków transportu zbiorowego jest transport szynowy, w większości niezależny od ruchu samochodowego. Rozwijając ten system, należy jednocześnie skupić się na odpowiednim zagospodarowaniu otoczenia jego przystanków pod kątem funkcji użytkowania terenu i jego intensywności, co zapewni wysoki potencjał pasażerski. Niniejszy artykuł jest rezultatem projektu „Model przestrzennej struktury Krakowa. Perspektywa planistyczna”, opracowanego na zlecenie Biura Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Krakowa [1], którego autorka niniejszego artykułu była współautorką.
- Language
- pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 7
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUTd0e95ce9d1674655bd328f85af07a765/
- URN
urn:pkr-prod:CUTd0e95ce9d1674655bd328f85af07a765
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.