Kształtowanie optymalnego systemu miejskiego transportu zbiorowego w miastach średniej wielkości na przykładzie Częstochowy
Authors:
- Krystian Banet,
- Andrzej Szarata
Abstract
The article focuses on the optimal design problem of urban public transport network in middle-sized cities, presenting results of the sample case study in the Czestochowa city, Poland. Simulation analyses have been conducted on the transportation model of Czestochowa and included 9 possible variants (cases). The variants were formulated based on 2 the following criteria: spatial accessibility of urban public transport network (3 scenarios) and temporal service frequency (5 scenarios). Simulations were conducted for the full 4-step demand model, and allowed us to observe the influence of changes in accessibility and frequency assumptions on network performance. Comparison of variants was made based on 3 performance parameters: total number of passengers, operating service costs and average journey times. Based on these, the optimal variant was selected, which in case of the middle-sized city like Czestochowa turned out to be an intermediate solution in terms of both design criteria. The best results have been obtained for medium rates of service frequency and network accessibility.
- Record ID
- CUT06b1d79854fa4812b44da855ca0cea7b
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Shaping of optimum urban public transport system in middle-sized cities – the city of Częstochowa case study
- Journal series
- Transport Miejski i Regionalny, ISSN 1732-5153
- Issue year
- 2017
- Vol
- 36
- No
- 11
- Pages
- 23-30
- Other elements of collation
- rys.; tab.; Bibliografia (na s.) - 30; Bibliografia (liczba pozycji) - 15; Oznaczenie streszczenia - Streszcz., Abstr. s. 2; Numeracja w czasopiśmie - R. 36, Nr 11
- Keywords in Polish
- transport zbiorowy, marszrutyzacja, model makroskopowy
- Keywords in English
- urban public transport, vehicle routing problem, macroscopic model
- Abstract in Polish
- Planowanie optymalnej siatki połączeń transportu publicznego wpisuje się w problem decyzyjny i optymalizacyjny zwany problemem marszrutyzacji. W artykule skupiono się na sieci transportu zbiorowego w Częstochowie i zaproponowano kilka wariantów modyfikacji jej istniejącego układu. W tym celu przeprowadzono analizy symulacyjne bazujące na modelu stanu istniejącego systemu transportowego Częstochowy. Na potrzeby analiz wzięto pod uwagę łącznie dziewięć kombinacji (wariantów), w ramach których założono trzy możliwości kształtowania układu (dostępności) linii miejskiej komunikacji zbiorowej oraz pięć możliwych układów częstotliwości ich kursowania. W każdym z wariantów przeprowadzono pełny rozkład modelu podróży, a poprzez szereg analiz symulacyjnych obserwowano wpływ zmian częstotliwości i dostępności linii miejskiego transportu zbiorowego na wyniki symulacji. Na podstawie kryteriów wyjściowych (liczba pasażerów, koszty funkcjonowania linii oraz średni czas podróży) dokonano porównania wariantów i wyboru wariantu rekomendowanego. W przypadku miasta średniej wielkości, jakim jest Częstochowa, optymalnym rozwiązaniem okazał się wariant pośredni – tj. zakładający średni stopień częstotliwości kursowania przy niepełnym stopniu zasięgu obsługi liniami miejskiego transportu zbiorowego.
- Language
- pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 7
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT06b1d79854fa4812b44da855ca0cea7b/
- URN
urn:pkr-prod:CUT06b1d79854fa4812b44da855ca0cea7b
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.