Proekologiczne rozwiązania transportowe na przykładzie Krakowa
Authors:
- Janusz Chodur,
- Krzysztof Ostrowski,
- Stanisław Gondek
Abstract
The high vehicle motorization index contributes to the deterioration of the air quality in the city, especially during smog periods. The paper presents selected in - rastructure actions, undertaken by the authorities in the city of Kraków. They are aimed at the development of sustainable (eco) transport (public transport, bike paths, bus lanes) reducing the negative impact of cars. These performed actions are consistent with transport policy of the European Union, which assumes that passenger cars will disappear from urban streets by year 2050. At the basis of such an established aim, high attractiveness (mainly economic) of other alternative forms of transport, including public transport, cycling etc., is stated.
- Record ID
- CUTf1e62417c84d421489be2605543a6ea3
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- An example of pro-ecological transport solutions in the city of Kraków
- Journal series
- Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, ISSN 0208-4821
- Issue year
- 2017
- No
- 74
- Pages
- 59-69
- Other elements of collation
- fot.; rys.; tab.; wykr.; Bibliografia (na s.) - 68-69; Oznaczenie streszczenia - Streszcz., Summ.; Numeracja w czasopiśmie - Nr 74
- Keywords in Polish
- ekologia, transport, park and ride, kongestia
- Abstract in Polish
- Położenie Krakowa w dolinie rzeki Wisły jest niekorzystne dla środowiska miejskiego. Wysoki wskaźnik motoryzacji przyczynia się do pogorszenia stanu powietrza w mieście, szczególnie w okresach tzw. smogowych. W artykule przedstawiono wybrane działania infrastrukturalne podejmowane przez władze Krakowa ukierunkowane na rozwój transportu zrównoważonego (ekologicznego), zmniejszającego niekorzystne oddziaływania pojazdów indywidualnych. Podejmowane działania są spójne z polityką transportową UE, zakładającą, że do roku 2050 znikną auta osobowe z miejskich ulic. Założeniem postawionego celu jest wysoka atrakcyjność (głównie ekonomiczna) innych alternatywnych do aut osobowych form transportu, w tym zbiorowego i rowerowego.
- Language
- pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 8
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUTf1e62417c84d421489be2605543a6ea3/
- URN
urn:pkr-prod:CUTf1e62417c84d421489be2605543a6ea3
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.