Monitoring and numerical modeling of a road in landslide terrain
Authors:
- Janusz P. Kogut,
- Elżbieta Pilecka,
- Dariusz Szwarkowski
Abstract
Due to the significant role and noticeable development of transportation routes running from the north to the south of central Europe, several problems related to the construction and functioning of roads in the Carpathian foothills have been revealed. Recent climate change causes areas, where transport routes are particularly exposed to hazards, to succumb to technical exploitation and degradation. The elimination of the threats related to the activation of landslide phenomena becomes particularly expensive. Old roads, which were once designed for significantly lower axle loads and less heavy traffic conditions, are predominantly exposed. At the present, these roads are heavily exploited and have become overloaded. As a result, both the roadway and the subgrade undergo damage, which causes an increase in dynamic loads, and in potentially endangered areas, the activation of landslides. Landslides in the Carpathian flysch have a peculiar susceptibility to activation due to its geological structure. This paper addresses the problem of monitoring and analysing the effects of a landslide associated with the operation of a transportation route running through the slope of the Carpathian flysch. The studies include both field work and laboratory testing of basic geotechnical parameters. The parameters obtained during the geotechnical investigations, conducted for the purpose of building a numerical model, have been completed. The field work includes surveys made by a terrestrial laser scanner. The study also includes a number of 2D and 3D numerical models. These models, along with the substrate parameters, have been introduced into the FEA package and then calibrated. Subsequently, an analysis of the effects of landslide susceptibility and the behaviour of the road and terrain surface, due to the different variants of the loads, is shown along with the results of surveys.
- Record ID
- CUT737a3f210a684c0a82fb9b7a63c7d751
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Monitoring i modelowanie numeryczne drogi kołowej w terenie osuwiskowym
- Journal series
- Civil and Environmental Engineering Reports, ISSN 2080-5187, e-ISSN 2450-8594
- Issue year
- 2018
- Vol
- 2
- No
- 28
- Pages
- 150-163
- Other elements of collation
- fot.; rys.; tab.; Bibliografia (na s.) - 161-162; Bibliografia (liczba pozycji) - 10; Oznaczenie streszczenia - Abstr., Streszcz.; Numeracja w czasopiśmie - Vol. 2, Iss. 28
- Keywords in Polish
- osuwiska, monitoring, stateczność, drogi
- Keywords in English
- landslides, monitoring, stability, roads
- Abstract in Polish
- Z uwagi na znaczącą rolę i rozwój szlaków komunikacyjnych przebiegających z północy na południe ujawniają się problemy związane z budową i eksploatacją dróg w podgórskich rejonach Karpat. Zmiany klimatyczne powodują, że obszary, w których przebiegają szlaki transportowe szczególnie narażone są na zagrożenia wynikające z ich technicznej eksploatacji i degradacji. Szczególnie kosztowna staje się likwidacja zagrożeń związanych z aktywacją zjawisk osuwiskowych. Mocno narażone pozostają stare drogi, które kiedyś projektowane były na znacznie mniejsze obciążenia osi pojazdów i inne warunki ruchu. W chwili obecnej drogi te są mocniej eksploatowane i bardziej przeciążone. Przez to zarówno jezdnia, jak i podbudowa ulega uszkodzeniom, co wywołuje zwiększenie obciążeń dynamicznych, zaś w rejonach potencjalnie zagrożonych, aktywację osuwisk. Osuwiska we fliszu karpackim charakteryzują się szczególną podatnością na aktywację ze względu na swoją budowę geologiczną. W pracy zajęto się problemem monitoringu i badania skutków wystąpienia osuwiska związanego z eksploatacją szlaku komunikacyjnego przebiegającego przez skarpę, której podłoże stanowi właśnie flisz karpacki. Dokonano zestawienia parametrów uzyskanych w trakcie badań geotechnicznych, prowadzonych na potrzeby budowy modelu numerycznego.
- DOI
- DOI:10.2478/ceer-2018-0026 Opening in a new tab
- URL
- https://ceer.com.pl/resources/html/article/details?id=181066&language=en Opening in a new tab
- Language
- eng (en) English
- License
- Score (nominal)
- 9
- Additional fields
- Indeksowana w: Web of Science
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT737a3f210a684c0a82fb9b7a63c7d751/
- URN
urn:pkr-prod:CUT737a3f210a684c0a82fb9b7a63c7d751
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.