Solidity, utility, beauty – Vitruvian features of Tadao Ando’s concrete architecture
Authors:
- Przemysław Bigaj
Abstract
Despite the currently prevailing stylistic pluralism, one can also find such creators in contemporary architecture who are able to both use the legacy of modernist thought and combine it with the universal values and rules constituting the essence of architecture that were established already in antiquity. The Vitruvian triad pointed to the solidity, utility and beauty of architecture. This universal set of features and their interrelationship can be noticed in the works of many contemporary architects. The design and construction achievements that stand out among them are the works by the Japanese Tadao Ando that seem to emulate the impeccable order and balance between the components of the Vitruvian triad. This is noticeable in spite of the fact that today’s architecture has undergone drastic changes and redefinition in the pursuit of the desire for even a temporary presence in the media coverage, most often due to the original, expressive, deconstructed form. Against this background, Ando’s buildings look uniquely static, emanating tranquillity and introverted interior atmosphere, giving a sense of respite from everyday life. The study aims to indicate the essential architectural features characteristic of Ando’s work in the context of traditional values based on the Vitruvian triad – i.e. the interrelationship between solidity, utility and beauty (attractiveness) of the building. The study methodology is based on the analysis of Ando’s design and construction achievements, as well as on numerous opinions voiced by creative circles and contemporary architecture critics. The findings presented in the following paper allow one to perceive Ando’s works not only in terms of the logic of shaping space and form with the minimal amount of material means of expression, but also in the transcendent approach – entering the sphere of abstract spirituality conducive to contemplation, and also with reference to the impressions and emotions accompanying one’s perception of this architecture that are the source of the architectural essence of a timeless work.
- Record ID
- CUT6d1f7b482a5f4c9fb3cd035ab3191279
- Publication categories
- ; ;
- Author
- Pages
- 545-552
- Other elements of collation
- Bibliografia (na s.) - 552; Bibliografia (liczba pozycji) - 10; Oznaczenie streszczenia - Abstr.
- Substantive notes
- DOI 10.5593/sgemsocial2018/5.3 (całość)
- Book
- 5th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts, SGEM 2018, 26 August - 01 September, 2018, Albena, Bulgaria : conference proceedings. Vol. 5, Urban planning, architecture & design. Iss. 5.3, Architecture and design, SGEM International Multidisciplinary Scientific Conferences on Social Sciences and Arts, 2018, Sofia, STEF92 Technology Ltd., ISBN 978-619-7408-66-9
- Keywords in Polish
- Tadao Ando, architektura betonowa, współczesna architektura Japonii, witruwiańskie cechy architektury
- Keywords in English
- Tadao Ando, concrete architecture, contemporary Japanese architecture, Vitruvian features of architecture
- Abstract in Polish
- Pomimo powszechnie panującego pluralizmu stylistycznego można dostrzec we współczesnej architekturze twórców potrafiących wykorzystywać nie tylko dziedzictwo modernistycznej myśli, ale i powiązać ją z ponadczasowymi wartościami czy regułami stanowiącymi o istocie architektury, które sformułowano już w starożytności. Witruwiańska triada wskazywała na trwałość, użyteczność i piękno architektury. Ten uniwersalny zestaw cech i wzajemnych ich powiązań można dostrzec w twórczości wielu współczesnych architektów. Spośród nich wyróżnia się dorobek projektowy i realizacyjny Japończyka Tadao Ando, którego dzieła wydają się odwzorowywać ów nienaganny porządek i równowagę pomiędzy składowymi witruwiańskiej triady. Daje się to zauważyć pomimo faktu, iż dzisiejsza architektura uległa drastycznym przemianom i przedefiniowaniu w pogoni za potrzebą choćby chwilowego zaistnienia w medialnym przekazie, najczęściej za sprawą oryginalnej, ekspresyjnej, zdekonstruowanej formy. Na tym tle budynki Ando prezentują się wyjątkowo statycznie, emanując spokojem i introwertycznym klimatem wnętrz, dając poczucie wytchnienia od codzienności. Celem badań jest wskazanie istotnych cech architektury charakterystycznych dla twórczości Ando w kontekście tradycyjnych wartości opartych na witruwiańskiej triadzie - tj. związku pomiędzy trwałością, użytecznością i pięknem (atrakcyjnością) budowli. Metodologię badań oparto na analizie dorobku projektowego i realizacyjnego Ando, a także na licznych opiniach płynących ze środowisk twórczych i krytyków współczesnej architektury. Ustalenia zawarte w tekście pozwalają zwrócić uwagę na twórczość Ando, nie tylko w ujęciu logiki kształtowania przestrzeni i formy za sprawą minimalnej ilości materialnych środków wyrazu, ale i w spojrzeniu transcendentnym – wkraczającym w sferę abstrakcyjnej duchowości sprzyjającej kontemplacji, a także w odniesieniu do samych wrażeń i emocji towarzyszących percepcji tej architektury, które stoją u źródeł architektonicznej istoty ponadczasowego dzieła.
- Language
- eng (en) English
- Score (nominal)
- 5
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT6d1f7b482a5f4c9fb3cd035ab3191279/
- URN
urn:pkr-prod:CUT6d1f7b482a5f4c9fb3cd035ab3191279
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.