Modelowanie wpływu drgań drogowych na przemieszczenia w strefie poślizgu zbocza przy uwzględnieniu fal impulsowych
Authors:
- Elżbieta Pilecka,
- Dariusz Szwarkowski
Abstract
In the paper, modeling of the effect of road vibrations on displacements in the slide zone, taking into account impulse waves is presented. The analysis was carried out for an area in which landslide movements occurred in 2010. The analysis concerning the influence of the vibration source’s speed was carried out. The influence of the generated load on the values of vertical displacements created in the slide zone was analyzed. Loads from moving trucks have been included in the form of kinematic impact. Numerical simulations were carried out using a program based on the Finite Element Method.
- Record ID
- CUTe65952ecbe22494796d0b82ff5c77b37
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Modeling of the influence road vibrations on movements in the slide zone under impact waves
- Journal series
- Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, ISSN 1509-5878, e-ISSN 2450-7725, Monthly
- Issue year
- 2018
- Vol
- 220
- No
- 6
- Pages
- 212-216
- Other elements of collation
- fot.; rys.; tab.; wykr.; Bibliografia (na s.) - 216; Bibliografia (liczba pozycji) - 11; Oznaczenie streszczenia - Streszcz. pol., ang.; Numeracja w czasopiśmie - Vol. 220, Nr 6
- Keywords in Polish
- drgania drogowe, osuwisko, symulacje numeryczne, przemieszczenia pionowe, MES
- Keywords in English
- modeling of the effect of road vibrations, landslide movements, vertical displacements, slide zone, numerical simulations, Finite Element Method
- Abstract in Polish
- W artykule zaprezentowano modelowanie wpływu drgań drogowych na przemieszczenia w strefie poślizgu przy uwzględnieniu fal impulsowych. Analizie poddano obszar, w którym w 2010 r. wystąpiły ruchy osuwiskowe. Przeprowadzono symulacje wpływu prędkości poruszania się źródła drgań na wielkości generowanych w strefie poślizgu przemieszczeń pionowych. Obciążenia od przejeżdżających samochodów ciężarowych, zostały uwzględnione w postaci impulsowego wymuszenia kinematycznego. Symulacje numeryczne przeprowadzono w programie opartym na metodzie elementów skończonych.
- DOI
- DOI:10.24136/atest.2018.066 Opening in a new tab
- URL
- http://www.ceref.pl/index.php/Autobusy/article/view/169 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- Score (nominal)
- 7
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUTe65952ecbe22494796d0b82ff5c77b37/
- URN
urn:pkr-prod:CUTe65952ecbe22494796d0b82ff5c77b37
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.