Od "katedry gotyckiej za stacyę kolei żelaznej" do "niewypowiadalnej nieobecnosci"
Authors:
- J.-Krzysztof Lenartowicz
Abstract
The author raises a question of actuality of the notion of spectre in the context of architecture. On the contrary to architecture, spectres are passing and unclear phenomena. An analysis of chosen cases of architectural structures leads to discerning the two major sources of origin of spectres in architecture: a) spectres evoked by recollection of collective and individual memory (ruin, copy, reconstruction, anachronism); b) spectres based on multi-sensorial impact of architecture designed in order to evoke specific emotions, especially fear and threat that are not exclusively based on memory (cave, laboratory of architectural psychology). The presented typological outline of structures, which may evoke spectres in the context of architecture, comprises ruins, copies and reconstructions, anachronisms (also anachronous inventions), crypts, authentic spaces, and monuments.
- Record ID
- CUT9d134d618f3b476c9fc9f6180a61197d
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- From a gothic cathedral conceived as a railway station to unspeakable absence
- Journal series
- Filo-Sofija, ISSN 1642-3267
- Issue year
- 2017
- Vol
- 27
- No
- 38 (3)
- Pages
- 121-132
- Other elements of collation
- fot.; rys.; Oznaczenie streszczenia - Abstr.; Numeracja w czasopiśmie - R. 17, Nr 38 (3)
- Substantive notes
- Bibliogr. w przypisach
- Keywords in Polish
- architektura, widmo, przestrzeń, pamięć, emocja
- Keywords in English
- architecture, spectre, space, memory, emotion
- Abstract in Polish
- Autor stawia pytanie o aktualność pojęcia widma w kontekście architektury. Widmo, w przeciwieństwie do architektury jest zjawiskiem przemijającym, w dodatku niewyraźnym. Przeprowadzona analiza wybranych przykładów obiektów architektonicznych prowadzi do wyróżnienia dwóch źródeł pochodzenia widm w architekturze: a) widma wywołane na odniesieniach do pamięci zbiorowej i indywidualnej (ruina, kopia, rekonstrukcja, anachronizm) oraz b) widma oparte na wielozmysłowym działaniu na odbiorcę w celu wywołania konkretnych emocji, szczególnie strachu i zagrożenia, niewyłącznie opartych na pamięci (grota, laboratorium psychologii architektury). Przedstawiony zarys typologiczny obiektów architektonicznych, które mogą widma w kontekście architektury u widza wywoływać, obejmuje: ruiny, kopie i rekonstrukcje, anachronizmy (także inwencje anachroniczne), krypty, przestrzenie autentyczne, pomniki.
- URL
- http://www.filo-sofija.pl/index.php/czasopismo/issue/view/45/showToc Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- Score (nominal)
- 0
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT9d134d618f3b476c9fc9f6180a61197d/
- URN
urn:pkr-prod:CUT9d134d618f3b476c9fc9f6180a61197d
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.