Back
Korelacja klasy drogi ze współczynnikami dostosowawczymi. Cz. I – algorytmy
Authors:
- Bogusław Jarek,
- Adrian Gołuch
Abstract
The first part of the article presents algorithms that were used to determine the adjustment coefficients based on two criteria: maximum effort in the Limit of Load Capacity and maximum deflection in the Operational Limit.
- Record ID
- CUT6bbcb021d26744d3929e4c876dedff9e
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Correlation of road classes with the adjustment coefficient – part I – algorithms
- Journal series
- Magazyn Autostrady, ISSN 1730-0703, Bimonthly
- Issue year
- 2018
- No
- 1-2
- Pages
- 53-57
- Other elements of collation
- schem.; tab.; wykr.; Bibliografia (na s.) - 57; Bibliografia (liczba pozycji) - 14; Oznaczenie streszczenia - Streszcz. pol., ang.; Numeracja w czasopiśmie - 1-2
- Keywords in Polish
- normy EC, współczynniki dostosowawcze, algorytmy, klasa drogi, obciążenia drogowe
- Keywords in English
- road classes, adjustment coefficient, algorithms
- Abstract in Polish
- Od przeszło sześciu lat stosowane są w Polsce normy oznaczone PN-EN zwane potocznie Eurokodami. Do tego czasu nie udało się wypracować Załącznika Krajowego dla PN-EN 1991-2 „Eurokod 1. Oddziaływania na konstrukcje. Część 2: Obciążenia ruchome mostów”, określającego przyporządkowanie wartości współczynników dostosowawczych αQi i αqi poszczególnym klasom dróg czy też określenia nowych klas obciążeń drogowych skorelowanych z klasami dróg. W świetle obowiązującej normy PN-EN 1991-2 obiekt na drodze osiedlowej (najczęściej ulica klasa D) należy zaprojektować na obciążenie LM1 o takiej samej wartości jak dla obiektu na autostradzie (droga klasy A) co jest ekonomicznie nieuzasadnione. Dlatego też konstruktorzy nadal chętnie korzystają z klas obciążeniowych zgodnie z wycofaną już normą PN-85/S-10030. Podjęto więc próbę określenia współczynników dostosowawczych αQi i αqi modyfikujących wartości podstawowych obciążeń TS+UDL przedstawionych w normie PN-EN 1991-2 w nawiązaniu do stosowanych klas obciążeń A-C z wycofanej normy PN. W części I artykułu przedstawiono algorytmy, które posłużyły do wyznaczenia współczynników dostosowawczych bazujących na dwóch kryteriach: maksymalnego wytężenia przekroju w Stanie Granicznym Nośności oraz maksymalnego ugięcia w Stanie Granicznym Użytkowalności.
- Language
- pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 5
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT6bbcb021d26744d3929e4c876dedff9e/
- URN
urn:pkr-prod:CUT6bbcb021d26744d3929e4c876dedff9e
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.