Wpływ czynników ruchowo-drogowych na przepustowość drogi dwupasowej dwukierunkowej – doświadczenia zagraniczne
Authors:
- Stanisław Gondek,
- Krzysztof Ostrowski
Abstract
The article discusses the most commonly used method for estimating traffic performance and capacity of two-way two-lane highway ie. the last version of the US Highway Capacity Manual – HCM-6. In many countries of the world without their own method, designers used to this method for analyzing the road network capacity, despite the fact that it was based on the results of empirical and simulation research typical for US vehicles and behaviors. The selected descriptions about others foreign research were also presented in the paper. They concern the adjustment of the coefficients used in the method and the study of the influence of roadtraffic factors on traffic performance. In Poland, a consortium of several universities (Cracow, Warsaw and Gdansk University of Technology) is developing a new method of estimating traffic performance and capacity of two-way two-lane highway.
- Record ID
- CUT5b1c8e7af90f4ab2986e56275e2fe4f0
- Publication categories
- ; ;
- Author
- Other language title versions
- Impact of traffic-road factors on two-way two-lane highway capacity – foreign experience
- Journal series
- Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, ISSN 1509-5878, e-ISSN 2450-7725, Monthly
- Issue year
- 2017
- Vol
- 18
- No
- 12
- Pages
- 1715-1724
- Other elements of collation
- tab.; Bibliografia (na s.) - 1724; Bibliografia (liczba pozycji) - 10; Oznaczenie streszczenia - Streszcz. pol., ang.; Numeracja w czasopiśmie - R. 18, Nr 12
- Keywords in Polish
- odcinki drogowe, warunki ruchu, przepustowość, lokalne ograniczenia przepustowości
- Abstract in Polish
- W artykule omówiona jest najczęściej stosowana na świecie metoda do oceny warunków ruchu oraz szacowania przepustowości dla zamiejskich dróg dwupasowych dwukierunkowych, tj. najnowsza wersja amerykańskiej metody Highway Capacity Manual – HCM-6. W wielu krajach świata nieposiadających własnej metody jest ona wykorzystywana do analiz sieci drogowej, pomimo że bazuje na wynikach bada ń empirycznych i symulacyjnych typowych dla ruchu w USA. W literaturze spotyka si ę opis badań adaptacyjnych do warunków lokalnych, z których wybrane również zaprezentowano w referacie. Dotycz ą one korekty współczynników stosowanych w metodzie oraz badań wpływu czynników drogowo-ruchowych na warunki ruchu panuj ą ce na drodze. W Polsce, w ramach programu RID-I/50 (Rozwój Innowacji Drogowych), konsorcjum pracowników kilku uczelni (Politechniki: Krakowska, Warszawska i Gdańska) opracowuje nową metodę oceny warunków ruchu i szacowania przepustowości dla zamiejskich dróg dwupasowych dwukierunkowych.
- URL
- http://www.autobusy-test.com.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=804&Itemid=390 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- Score (nominal)
- 7
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT5b1c8e7af90f4ab2986e56275e2fe4f0/
- URN
urn:pkr-prod:CUT5b1c8e7af90f4ab2986e56275e2fe4f0
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.