Back
Analiza dynamicznej odpowiedzi toru kolejowego w oparciu o podejście pół-analityczne
Authors:
- Piotr Kozioł,
- Włodzimierz Czyczuła
Abstract
Two nonlinear models are described along with a semi-analytical method of solution based on wavelet approximation. It is shown that this method allows to obtain velocity and acceleration of rail vibration in the case of nonlinear foundation stiffness, when the load arises from train moving with constant velocity. At the same time, some examples are provided showing inability of the applied method and the model to calculate normal stresses in rail axis.
- Record ID
- CUT3d7c4dbc128146eb91a7b08efe734b38
- Publication categories
- ; ;
- Author
- Other language title versions
- Analysis of the dynamic response of railway track based on a semi-analytical approach
- Journal series
- Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie, ISSN 1231-9155
- Issue year
- 2017
- No
- 1 (112)
- Pages
- 103-112
- Other elements of collation
- wykr.; Bibliografia (na s.) - 111-112; Bibliografia (liczba pozycji) - 14; Oznaczenie streszczenia - Streszcz., Summ. s. 226; Numeracja w czasopiśmie - Nr 1 (112)
- Substantive notes
- Tyt. numeru: Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym. Część I: Droga kolejowa = Modern technologies and anagement systems for rail transport. Part I: Railway track
- Błąd w tyt. numeru: anagement zamiast management
- Conference
- Nowoczesne Technologie i Systemy Zarządzania w Transporcie Szynowym : XVI Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna, 2017, 29-11-2017 - 01-12-2017, Zakopane, Polska
- Keywords in Polish
- dynamika dróg szynowych, metody pół-analityczne
- Keywords in English
- rail track dynamics, semi-analytical methods
- Abstract in Polish
- W artykule opisano dwa nieliniowe modele drogi szynowej wraz z ich rozwiązaniem za pomocą metody pół-analitycznej wykorzystującej aproksymacje falkowe. Pokazano, że metoda ta pozwala uzyskać prędkości i przyspieszenia drgań szyny w przypadku nieliniowej sztywności podłoża, dla obciążenia generowanego przez pojazd poruszający się ze stałą prędkością. Jednocześnie podano przykłady pokazujące, że zastosowana metoda oraz model nie dają prawidłowych wyników w odniesieniu do naprężeń pionowych w osi szyny.
- URL
- http://www.sitk.org.pl/zeszyty-naukowo-techniczne/ Opening in a new tab
- Language
- eng (en) English
- License
- Score (nominal)
- 5
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT3d7c4dbc128146eb91a7b08efe734b38/
- URN
urn:pkr-prod:CUT3d7c4dbc128146eb91a7b08efe734b38
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.