Metodyki obliczania zapotrzebowania na miejsca postoju na obiektach MOP
Authors:
- Malwina Spławińska,
- Katarzyna Solecka
Abstract
The article presents an overview of existing parking estimation methodologies in the parking area at SAs in various countries (Poland, United Kingdom, USA, Germany). As a result, the characteristics that should be included in the analyzes were determined, which allowed for the development of a new methodology that could be suitable in Polish conditions. The most important change to the current methodology is taking into account the seasonal variation in traffic, traffic directions and the length of the road section for which the number of parking spaces will be determined. This methodology is very useful due to its simplicity and universality (it is based on tabularized values, and allows for determining the required number of spaces for light and heavy vehicles). Properly designed and arranged SAs will improve road safety. After conducting own measurements and traffic studies at national SAs, the obtained results should be verified.
- Record ID
- CUTf04330b86eb442e1a0fbbafdcfb19f44
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Methodologies for calculating the demand for parking spaces at Service Areas (SAs)
- Journal series
- Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, ISSN 1509-5878, e-ISSN 2450-7725, Monthly
- Issue year
- 2017
- Vol
- 18
- No
- 12 (214)
- Pages
- 423-427
- Other elements of collation
- tab.; wykr.; Bibliografia (na s.) - 426; Bibliografia (liczba pozycji) - 7; Oznaczenie streszczenia - Streszcz. pol., ang.; Numeracja w czasopiśmie - R. 18, Nr 12 (214)
- Keywords in Polish
- Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP), Średni Dobowy Ruch w roku (SDR), zmienność natężeń ruchu
- Abstract in Polish
- W artykule przedstawiono przegląd istniejących metodyk szacowania miejsc postojowych w części parkingowej na obiektach MOP w różnych krajach (Polska, Wielka Brytania, USA, Niemcy). W jego wyniku zostały określone cechy jakie powinny być uwzględnione w analizach, co pozwoliło na opracowanie nowej metodyki, która może się sprawdzić w warunkach polskich. Najistotniejszą zmianą w stosunku do obowiązującej metodyki jest uwzględnienie zmienności sezonowej ruchu, kierunków ruchu oraz długości odcinka drogi dla której będzie wyznaczana ilość miejsc postojowych (w przyszłości można uwzględnić także atrakcyjność MOP). Metodyka ta ze względu na swoją prostotę i uniwersalność (bazuje na stabelaryzowanych wielkościach; umożliwia wyznaczenie potrzebnej liczby miejsc w odniesieniu do pojazdów lekkich i ciężkich) jest bardzo użyteczna. Prawidłowo zaprojektowane i rozmieszczone MOP-y wpłyną na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Po przeprowadzeniu własnych pomiarów i badań ruchu na krajowych MOP-ach należy zweryfikować uzyskane wyniki.
- URL
- http://inw-spatium.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=804&Itemid=390 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- Score (nominal)
- 7
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUTf04330b86eb442e1a0fbbafdcfb19f44/
- URN
urn:pkr-prod:CUTf04330b86eb442e1a0fbbafdcfb19f44
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.