Zmiany zachowań komunikacyjnych pasażerów po uruchomieniu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Małopolsce
Authors:
- Tomasz Kulpa,
- Sonia Kulas,
- Beata Popadiak
Abstract
Fast Regional Railway (SKA) is an important element of Krakow and Małopolska region transport services. Its development changed inhabitants trip patterns significantly. In article results of questionnaire survey among SKA passengers and observations of Park and Ride facilities at railway stations are presented. Based on survey results transport mode and access time while arriving to start railway stop were analysed. Moreover transport modes used before SKA development were identified. Additionally passengers were asked if they changed place of living or working. Most passengers (around 40 %) reach start railway station by foot. More than half of inquired passengers spend less than 10 minutes to reach start railway station. Almost one third of passengers were travelling by rail before SKA development. Others resigned from own car (26,3 %), private public transport carriers (18,3 %) or municipal public transport in Krakow (14,1 %). There were also induced trips observed. Change of transport mode is dependent on SKA line. As a result of SKA development reduction of amount of vehicles entering Krakow was estimated as well as reduction of travel time and travel cost of passengers who switched from car to rail.
- Record ID
- CUTb03e7b526eda4ff8ab28f4da99db75ec
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Passenger trip patterns changes after launch of Suburban Railway in Małopolska
- Journal series
- Transport Miejski i Regionalny, ISSN 1732-5153
- Issue year
- 2017
- Vol
- 36
- No
- 9
- Pages
- 5-10
- Other elements of collation
- rys.; tab.; wykr.; Bibliografia (na s.) - 10; Bibliografia (liczba pozycji) - 14; Oznaczenie streszczenia - Streszcz., Abstr. s. 2; Numeracja w czasopiśmie - R. 36, Nr 9
- Keywords in Polish
- szybka kolej miejska, zachowania komunikacyjne, Park and Ride
- Keywords in English
- fast light rail, transport habits, Park and Ride
- Abstract in Polish
- Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA) jest istotnym elementem obsługi transportowej Krakowa i województwa małopolskiego. Jej uruchomienie i ciągły rozwój istotnie wpłynęły na zmianę zachowań komunikacyjnych mieszkańców Małopolski. W artykule zostały przedstawione wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród pasażerów SKA oraz obserwacji parkingów Park and Ride przy stacjach i przystankach kolejowych. Na podstawie wyników badań ankietowych określono w jaki sposób i jak długo pasażerowie SKA docierają do przystanków początkowych, jaki środek transportu wykorzystywali przed uruchomieniem połączeń SKA oraz czy zmienili miejsce zamieszkania lub pracy wskutek pojawienia się nowej usługi. Najwięcej pasażerów SKA podróżuje do przystanku początkowego pieszo (ok. 40 %), niezależnie od badanej linii. Ponad połowa ankietowanych dociera do przystanku początkowego w czasie krótszym niż 10 minut. Niemal 1/3 pasażerów już wcześniej podróżowała koleją. Pozostali zrezygnowali z samochodu osobowego (26,3 %), prywatnych przewoźników (18,3 %) lub komunikacji miejskiej w Krakowie (14,1 %). Pojawiły się również podróże wcześniej niewykonywane. Zmiana środka transportu wskutek uruchomienia połączeń SKA jest uzależniona od badanej linii. W artykule oszacowano również zmniejszenie liczby pojazdów, które wjeżdżają do Krakowa oraz oszczędności czasów i kosztów podróży wskutek rezygnacji części pasażerów z samochodu osobowego na rzecz SKA.
- Internal identifier
- 118484
- Language
- pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 7
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUTb03e7b526eda4ff8ab28f4da99db75ec/
- URN
urn:pkr-prod:CUTb03e7b526eda4ff8ab28f4da99db75ec
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.