Ocena wybranych działań podejmowanych na rzecz zrównoważonej mobilności w Krakowie
Authors:
- Jan Paszkowski,
- Tomasz Kulpa
Abstract
In Krakow, because of its compact spatial development in historic city centre, sustainable urban mobility schemes are being introduced. This paper presents examples of such solutions, together with its assessment. First of them is introduction of pedestrian zone in a part of Grodzka street, whereas the second one is the change of traffic organisation scheme on the first ring road. In the first solution, the possibility of unauthorised vehicle entrance was excluded and no parking area was introduced on Grodzka street, between crossings with Idziego and Poselska streets. Assessment of this solution was to check if the limited car access affected profits of businesses operating in this area. Value of tax paid by economic entities operating in Grodzka street were compared quarter by quarter before and after the change. The second solution was to redevelop first ring road along the streets: Podwale, Straszewskiego and Basztowa, together with change of traffic organisation scheme. Car traffic direction was set counterclockwise, and the inner car lane was changed to bike lane. In this part of analysis, tram travel times before and after change was compared. Moreover bicycle travel times have been measured and compared with travel times on existing routes through Main Square and Planty.
- Record ID
- CUT5d82d57623584a32914c483aafc83df0
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Evaluation of selected activities for sustainable mobility in Cracow
- Journal series
- Transport Miejski i Regionalny, ISSN 1732-5153
- Issue year
- 2017
- Vol
- 36
- No
- 2
- Pages
- 32-35
- Other elements of collation
- fot.; rys.; tab.; wykr.; Bibliografia (na s.) - 35; Bibliografia (liczba pozycji) - 5; Oznaczenie streszczenia - Streszcz., Abstr. s. 2; Numeracja w czasopiśmie - R. 36, Nr 2
- Keywords in Polish
- transport miejski, mobilność, zrównoważona mobilność
- Keywords in English
- urban transport, mobility, sustainable mobility
- Abstract in Polish
- W Krakowie, ze względu na zwartą zabudowę w śródmieściu, dąży się do wprowadzania działań na rzecz zrównoważonej mobilności. W niniejszym artykule przedstawiono wybrane rozwiązania wraz z ich oceną. Pierwszym przykładem jest wprowadzenie strefy pieszej na ulicy Grodzkiej, natomiast drugim – zmiana organizacji ruchu na I Obwodnicy. W pierwszym z rozwiązań, wprowadzono strefę A (strefa ruchu pieszego) na odcinku ulicy Grodzkiej od skrzyżowania z ulicą Poselską do skrzyżowania z ulicą Św. Idziego. Ocena tego rozwiązania polegała na sprawdzeniu, czy ograniczenie dojazdu samochodem wpłynęło na zmniejszenie przychodów podmiotów gospodarczych funkcjonujących przy ulicy Grodzkiej. Analizie poddano wpływy z podatków przed i po zmianie organizacji ruchu. Drugie rozwiązanie polegało na zmianie organizacji ruchu wokół Plant. Wraz z przebudową ulic: Podwale, Straszewskiego oraz Basztowej wprowadzono ruch jednokierunkowy, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara dla samochodów, a wewnętrzną jezdnię zamieniono na pas rowerowy. W tej części analizy skupiono się na porównaniu czasów przejazdu tramwajów przed i po zmianie organizacji ruchu, oraz czasów przejazdu rowerem po nowym pasie rowerowym w odniesieniu do istniejących już tras przez Rynek Główny oraz Planty.
- Internal identifier
- 118484
- Language
- pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 7
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT5d82d57623584a32914c483aafc83df0/
- URN
urn:pkr-prod:CUT5d82d57623584a32914c483aafc83df0
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.