Energochłonność pojazdów komunikacji miejskiej w Krakowie
Authors:
- Grzegorz Zając,
- Stanisław Jurga
Abstract
The article discusses the problem of energy consumption of vehicles of municipal transport services. In holistic perspective, the energy consumption of urban transport is influenced by many factors, mainly technical and organizational. However, according to the results of the research, bene ficial effects can be obtained through slight modifications and the proper choice of means of transport to the type of communication line with a certain potential of passenger flows. Based on the authors’ research and data provided by MPK S.A. in Cracow (City Transportation Company) the both, instantaneous and average energy consumption for traction purposes was analysed. Considering passenger flows on each communication line, the average energy intensity per passenger was calculated.
- Record ID
- CUT0ff06aa4de164a479d5a6c543d46aedd
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Energy - consumption of vehicles of municipal transport services in Cracow
- Journal series
- Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, ISSN 1509-5878, e-ISSN 2450-7725, Monthly
- Issue year
- 2017
- Vol
- 18
- No
- 6 (208)
- Pages
- 1142-1146
- Article number
- 220_331_EiT_ZAJAC_JURGA
- Other elements of collation
- fot.; wykr.; Bibliografia (na s.) - 1146; Bibliografia (liczba pozycji) - 14; Oznaczenie streszczenia - Streszcz. pol., ang.; Numeracja w czasopiśmie - R. 18, Nr 6 (208)
- Substantive notes
- Ścieżka dostępu: CD/folder EiT/220_331_EiT_ZAJAC_JURGA
- Keywords in Polish
- komunikacja miejska, tramwaj, autobus, układy napędowe, energochłonność pojazdów
- Keywords in English
- public transport, tram, bus, drive systems of vehicles, energy consumtion of vehicles
- Abstract in Polish
- W artykule poruszono problematykę energochłonności pojazdów komunikacji miejskiej. W ujęciu holistycznym na energochłonność transportu miejskiego ma wpływ wiele czynników, głównie te o charakterze technicznym i organizacyjnym, jednak jak wynika z przeprowadzonych badań można uzyskać korzystne efekty poprzez niewielkie modyfikacje i właściwy dobór środka transportu do rodzaju linii o określonym potencjale potoków pasażerskich. Na podstawie badań Autorów oraz danych udostępnionych przez MPK S.A. w Krakowie dokonano analizy chwilowego i uśrednionego zużycia energii na cele trakcyjne. Uwzględniając potoki pasażerskie występujące na poszczególnych liniach komunikacyjnych obliczono średnią energochłonność przypadającą na jednego pasażera.
- URL
- http://www.autobusy-test.com.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=788&Itemid=371 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- Score (nominal)
- 7
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT0ff06aa4de164a479d5a6c543d46aedd/
- URN
urn:pkr-prod:CUT0ff06aa4de164a479d5a6c543d46aedd
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.