Wybrane charakterystyki ruchu w godzinach szczytowych
Authors:
- Malwina Spławińska
Abstract
The paper presents the results of analysis of traffic flow variability within hours for peak hours per year. On this basis, it was determined the average value of the peak hour factor PHF of 0.90, which is close to that recommended by HCM-2010 as a typical value for rural roads, so it may also be typical in Polish conditions. It has also been shown that the distribution of traffic in the group of lanes is constant from Tuesday to Friday (vehicles in general) and from Monday to Sunday (heavy vehicles) regardless of the location of the road and the volume of traffic. This allowed to determine the typical for the analysed cases traffic distribution for particular lanes.
- Record ID
- CUT8932cbdd306649c2a5028a7a03a5f973
- Publication categories
- ;
- Author
- Other language title versions
- Selected traffic characteristics in peak hours
- Journal series
- Drogownictwo, ISSN 0012-6357
- Issue year
- 2017
- Vol
- 72
- No
- 6
- Pages
- 199-205
- Other elements of collation
- tab.; wykr.; Bibliografia (na s.) - 205; Bibliografia (liczba pozycji) - 18; Oznaczenie streszczenia - Streszcz. pol., ang. s. 182; Numeracja w czasopiśmie - R. 72, Nr 6
- Keywords in Polish
- drogi zamiejskie, wskaźnik zmienność ruchu w godzinie k15, zmienność natężeń ruchu, rozkład ruchu na pasy
- Keywords in English
- rural roads, peak hour factor PHF, traffic flow variability, traffic distribution on lanes
- Abstract in Polish
- W pracy przedstawiono wyniki analiz zmienności ruchu wewnątrz godziny dla szczytowych godzin w roku. Na tej podstawie określono średnią wartość wskaźnika zmienności ruchu k15 wynoszącą 0.90, która jest zbliżona do zalecanej przez HCM-2010 jako wartość typowa dla dróg zamiejskich, co wskazuje że może być także typową w warunkach Polskich. Wykazano także, że rozkład ruchu w grupie pasów jest stały w dniach od wtorku do piątku (ogół pojazdów) oraz od poniedziałku do niedzieli (pojazdy ciężkie) niezależnie od lokalizacji drogi oraz wielkości natężeń ruchu. Pozwoliło to na określenie typowego dla analizowanych przypadków rozkładu ruchu na poszczególne pasy ruchu.
- Internal identifier
- 116641
- Language
- pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 5
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT8932cbdd306649c2a5028a7a03a5f973/
- URN
urn:pkr-prod:CUT8932cbdd306649c2a5028a7a03a5f973
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.