Road safety risk assessment at pedestrian crossings: a case study from Sułkowice
Authors:
- Anton Pashkevich,
- Michał Nowak
Abstract
Pedestrians belong to vulnerable road users; therefore, they require special attention. In the pedestrian infrastructure, the most risk is involved at pedestrian crossings, because they are the conflict points with vehicular traffic. A method to assess pedestrian crossings infrastructure in terms of road safety is presented. The method involves observation of the associated infrastructure and environment as well as measurements of the vehicular and pedestrian behaviour. Seventeen pedestrian crossings through a main road in town of Sułkowice, Poland were assessed to demonstrate the universality of the procedure. Only two of the crossings were found to have the lowest risk level, five were considered as high risk, but none was assigned the highest risk score.
- Record ID
- CUT470c98c937cc4a44956dc9e90c0cc760
- Publication categories
- ;
- Author
- Journal series
- Zeszyty Naukowe. Transport - Politechnika Śląska, ISSN 0209-3324, e-ISSN 2450-1549
- Issue year
- 2017
- Vol
- 95
- Pages
- 159-170
- Other elements of collation
- fot.; rys.; tab.; wykr.; Bibliografia (na s.) - 169-170; Bibliografia (liczba pozycji) - 15; Oznaczenie streszczenia - Summ.; Numeracja w czasopiśmie - Vol. 95
- Keywords in Polish
- ocena ryzyka, bezpieczeństwo ruchu pieszego, przejście dla pieszych, Sułkowice
- Keywords in English
- risk assessment, pedestrian road safety, pedestrian crossing
- Abstract in Polish
- Piesi stanowią grupę najbardziej zagrożonych użytkowników dróg, dlatego ich bezpieczeństwo wymaga szczególnej uwagi. Przejścia dla pieszych, jeden z kluczowych elementów infrastruktury dla ruchu pieszego, są jednocześnie miejscami o największym poziomie ryzyka z powodu bezpośredniego konfliktu pomiędzy pieszymi a pojazdami. W artykule została przedstawiona metoda służąca do oceny bezpieczeństwa przejść dla pieszych. Metoda opiera się na obserwacji i zbieraniu danych infrastrukturalnych, jak również danych o ruchu drogowym i zachowaniu uczestników ruchu. Siedemnaście przejść dla pieszych w Sułkowicach zostało poddanych analizie aby udowodnić uniwersalność prezentowanej metody. Tylko dwa przejścia uzyskały wysoką ocenę bezpieczeństwa, pięć bardzo niską, ale żadne przejście nie zostało zaliczone do grup najwyższego ryzyka.
- DOI
- DOI:10.20858/sjsutst.2017.95.15 Opening in a new tab
- URL
- http://sjsutst.polsl.pl/sjsutst_vol95.html Opening in a new tab
- Language
- eng (en) English
- License
- Score (nominal)
- 9
- Additional fields
- Indeksowana w: Web of Science
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/article/CUT470c98c937cc4a44956dc9e90c0cc760/
- URN
urn:pkr-prod:CUT470c98c937cc4a44956dc9e90c0cc760
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.