Knowledge base: Cracow University of Technology

Settings and your account

Back

Kształtowanie potencjału przewozowego przedsiębiorstw transportu kolejowego

Authors:

  • Maciej Szkoda

Abstract

Praca dotyczy problematyki oceny efektywności kształtowania potencjału przewozowego w przedsiębiorstwach transportu kolejowego. Na podstawie przeprowadzonej identyfikacji obszaru tematycznego i studium analitycznego w zakresie oceny efektywności stwierdzono, że standardowe ekonomiczne metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych w zastosowaniu do złożonych obiektów technicznych, jakimi są pojazdy kolejowe, opisywanych obszernym zbiorem charakterystyk niezawodności i bezpieczeństwa RAMS posiadają istotne ograniczenia i nie uwzględniają wszystkich aspektów ich istnienia. Miarą, która je uwzględnia jest koszt cyklu istnienia LCC. Analiza aktualnego stanu wiedzy w zakresie podstaw metodycznych i rozwiązań praktycznych w aplikacji LCC, doprowadziła do sformułowania celu naukowego: opracowania metody oceny efektywności przedsięwzięć związanych z kształtowaniem potencjału przewozowego, opartej na kryterium LCC i uwzgledniającej charakterystyki niezawodności RAMS w różnych fazach cyklu istnienia kolejowych środków transportu. Dążąc do realizacji postawionego celu przedstawiono koncepcję zarządzania LCC kolejowych środków transportu obejmującą przedsięwzięcia podejmowane w fazie koncepcji, projektowania i eksploatacji. Opracowana metoda polega na monitorowaniu i analizowaniu danych o charakterze eksploatacyjnym i ekonomicznym w różnych fazach cyklu istnienia oraz podejmowaniu przedsięwzięć mających na celu utrzymywanie kosztów dominujących w LCC na jak najniższym poziomie. Proponowana metoda została zweryfikowana w ramach licznych prac badawczo-rozwojowych w większości prowadzonych pod kierownictwem autora w Instytucie Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej, w latach 2004 ÷ 2016, dla polskich przedsiębiorstw transportu kolejowego (producentów, wykonawców modernizacji, przewoźników kolejowych). Możliwości praktycznego zastosowania opracowanej metody przedstawiono na bazie zrealizowanych prac związanych ze zmodernizowaną lokomotywą SM42 typu 6D – po modernizacji typu 6Dg. Przedstawione w pracy wyniki w pełni uzasadniają opracowaną metodę zarządzania LCC, jako miarę efektywności i narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji związanych z kształtowaniem potencjału przewozowego przedsiębiorstw transportu kolejowego. Po podsumowaniu rezultatów pracy zaproponowano kierunki dalszych prac związanych z podjętym tematem.

Record ID
CUT1a4b19aadcc948709a55fbc32c0feca1
Other language title versions
Shaping the carrying potential of railway transport companies
Book type
Monograph
Book categories
science book; reviewed work
Author
Other contributor
Corporate author
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
Publisher (including from the ministerial list of publishers)
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
Publisher name (outside publisher list)
Wydaw. PK
Publishing place (Publisher address)
Kraków
Pages
258
ISBN
978-83-7242-925-4
Issue year
2017
Book series /Journal (in case of Journal special issue)
Monografie Politechniki Krakowskiej. Mechanika
Other elements of collation
il. kolor.; tab.; schem.; Bibliografia (na s.) - 234-249; Bibliografia (liczba pozycji) - 233; Oznaczenie streszczenia - Streszcz., Summ., Zsfassung
Keywords in Polish
efektywność, transport kolejowy, koszty cyklu istnienia, analiza RAMS, niezawodność i bezpieczeństwo, kolejowe środki transportu
URL
https://repozytorium.biblos.pk.edu.pl/resources/25451 Opening in a new tab
Language
pol (pl) Polish
Score (nominal)
80

Cite


Uniform Resource Identifier
https://cris.pk.edu.pl/info/book/CUT1a4b19aadcc948709a55fbc32c0feca1/
URN
urn:pkr-prod:CUT1a4b19aadcc948709a55fbc32c0feca1

* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.


Confirmation
Are you sure?
Report incorrect data on this page
clipboard