Kształtowanie potencjału przewozowego przedsiębiorstw transportu kolejowego
Authors:
- Maciej Szkoda
Abstract
Praca dotyczy problematyki oceny efektywności kształtowania potencjału przewozowego w przedsiębiorstwach transportu kolejowego. Na podstawie przeprowadzonej identyfikacji obszaru tematycznego i studium analitycznego w zakresie oceny efektywności stwierdzono, że standardowe ekonomiczne metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych w zastosowaniu do złożonych obiektów technicznych, jakimi są pojazdy kolejowe, opisywanych obszernym zbiorem charakterystyk niezawodności i bezpieczeństwa RAMS posiadają istotne ograniczenia i nie uwzględniają wszystkich aspektów ich istnienia. Miarą, która je uwzględnia jest koszt cyklu istnienia LCC. Analiza aktualnego stanu wiedzy w zakresie podstaw metodycznych i rozwiązań praktycznych w aplikacji LCC, doprowadziła do sformułowania celu naukowego: opracowania metody oceny efektywności przedsięwzięć związanych z kształtowaniem potencjału przewozowego, opartej na kryterium LCC i uwzgledniającej charakterystyki niezawodności RAMS w różnych fazach cyklu istnienia kolejowych środków transportu. Dążąc do realizacji postawionego celu przedstawiono koncepcję zarządzania LCC kolejowych środków transportu obejmującą przedsięwzięcia podejmowane w fazie koncepcji, projektowania i eksploatacji. Opracowana metoda polega na monitorowaniu i analizowaniu danych o charakterze eksploatacyjnym i ekonomicznym w różnych fazach cyklu istnienia oraz podejmowaniu przedsięwzięć mających na celu utrzymywanie kosztów dominujących w LCC na jak najniższym poziomie. Proponowana metoda została zweryfikowana w ramach licznych prac badawczo-rozwojowych w większości prowadzonych pod kierownictwem autora w Instytucie Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej, w latach 2004 ÷ 2016, dla polskich przedsiębiorstw transportu kolejowego (producentów, wykonawców modernizacji, przewoźników kolejowych). Możliwości praktycznego zastosowania opracowanej metody przedstawiono na bazie zrealizowanych prac związanych ze zmodernizowaną lokomotywą SM42 typu 6D – po modernizacji typu 6Dg. Przedstawione w pracy wyniki w pełni uzasadniają opracowaną metodę zarządzania LCC, jako miarę efektywności i narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji związanych z kształtowaniem potencjału przewozowego przedsiębiorstw transportu kolejowego. Po podsumowaniu rezultatów pracy zaproponowano kierunki dalszych prac związanych z podjętym tematem.
- Record ID
- CUT1a4b19aadcc948709a55fbc32c0feca1
- Other language title versions
- Shaping the carrying potential of railway transport companies
- Book type
- Monograph
- Book categories
- ;
- Author
- Other contributor
- Corporate author
- Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
- Publisher (including from the ministerial list of publishers)
- Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
- Publisher name (outside publisher list)
-
Wydaw. PK
- Publishing place (Publisher address)
- Kraków
- Pages
- 258
- ISBN
-
978-83-7242-925-4
- Issue year
-
2017
- Book series /Journal (in case of Journal special issue)
- Monografie Politechniki Krakowskiej. Mechanika
- Other elements of collation
- il. kolor.; tab.; schem.; Bibliografia (na s.) - 234-249; Bibliografia (liczba pozycji) - 233; Oznaczenie streszczenia - Streszcz., Summ., Zsfassung
- Keywords in Polish
- efektywność, transport kolejowy, koszty cyklu istnienia, analiza RAMS, niezawodność i bezpieczeństwo, kolejowe środki transportu
- URL
- https://repozytorium.biblos.pk.edu.pl/resources/25451 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 80
- Uniform Resource Identifier
- https://cris.pk.edu.pl/info/book/CUT1a4b19aadcc948709a55fbc32c0feca1/
- URN
urn:pkr-prod:CUT1a4b19aadcc948709a55fbc32c0feca1
* presented citation count is obtained through Internet information analysis, and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.